(Göster / Gizle) Sunum İçeriği: Düz metin (text) olarak..
1. Sayfa
ŞinasiŞair Evlenmesi
2. Sayfa
Şinasi-Şair Evlenmesi«Şair Evlenmesi», bir Türk yazarının Türkçe yazdığı, yayınladığı ilk tiyatro eseridir.(1860, Tercüman-ı Ahval'de tefrika ve aynı yılda kitap)
3. Sayfa
Şinasi-Şair EvlenmesiHer başlangıcın özel bir önemi vardır. Bu açıdan Türkçe yazılan ilk tiyatro eserinin,Abdülhak Hâmid'in babası Hayrullah Efendi'nin «Hikâye-i ibrahim Paşa ve îbrahim-i Gülşeni» adlı oyunu olduğunu iddia edenler çıkmıştır.
4. Sayfa
Şinasi-Şair Evlenmesi1844'de yazıldığı ispatlanan bu eserin, yayınlanmadığı için herhangi bir etki yapmasına imkân yoktur; edebiyat eseri kamu karşısına çıkmalıdır.
5. Sayfa
Şinasi-Şair EvlenmesiAracılarla yürütülen bir seçim evliliğinin hileli bir düzene dönüşmesi; evde kalmış, yaşlı, çirkin ve sakat Sakine Hanımın imamın da işbirliğiyle şair Müştak Bey'e yamanmak istenmesi, oyunun basit konusudur.
6. Sayfa
Şinasi-Şair Evlenmesiİki perdelik düşünülmüş bir örf komedisinin tek perdelik eldeki şekli; Karagöz-Ortaoyunu tekniğinden yararlanan, üç birlik kuralına uyan, tipleri kültür ve görevlerine uygun olarak konuşturan, kamuoyunun din temsilcisi ardında bilinçsiz sürüklenişini öne çıkaran tutumu, yerli;bir tiyatro dileğinin bütün niyetlerini ispatlar.
7. Sayfa
Şinasi-Şair Evlenmesi«Bililtizam lisan-ı avam üzere» yazıldığı belirtilen eser, tiyatronun ne olduğunu iyi bilen bir dikkatin, sokak ve hayat konuşmasını uyguladığı tam bir oyundur.
8. Sayfa
Şinasi-Şair EvlenmesiKişiler yetişmelerinin derecelerine uyan bir düzeyde söz ederler; Müslüman mahallesinin kamuoyu, gece geç vakitlerde «Taratoradan» dönen Müştak beyi suçlamakta kolaylıkla birleşir.
9. Sayfa
Şinasi-Şair Evlenmesi«Mahalleli» bölünmez bir bütün olarak imamın ardından gider; rüşvet, hazırlanan düğümlü tuzağı, şer'i hilenin her yerde rastlanan anahtarıyla çözer.
10. Sayfa
Şinasi-Şair EvlenmesiBütün kişiler, kimliklerine uygun adlarla tanınırlar: Müştak, Hikmet, Ebüllâklâka, Atak Köse, Batak Ese, Ziba Dudu...
11. Sayfa
Şinasi-Şair EvlenmesiBu küçük örnek, Türk tiyatrosunun en iyi başlangıcıdır; ama onun istikametinde yürünmeyecektir. Özentiler, Türk tiyatrosunu uzak batıya çeker, bozulur.
12. Sayfa
ŞinasiŞair Evlenmesi