(Göster / Gizle) Sunum İçeriği: Düz metin (text) olarak..
1. Sayfa
BEYİTLERDEN OLUŞAN NAZIM ŞEKİLLERİ
2. Sayfa
1.BEYİTAynı ölçüyle yazılmış,anlam yönünden birbirini tamamlayam iki mısraya beyit denir.Beyit divan nazmının birimidir.Her beyit tek başına bir duygu ifade eder.Beyittirki mısraların aynı ölçü ile yazılması şart değildir.
3. Sayfa
Bir şu’lesi var ki şem’-i canınFanusuna sığmaz asumunın ŞEYH GALİPAdeti hubların cevr ü cefadır ammaBana ettiklerini kimselere etmediler (NECATİ)
4. Sayfa
Eskiler beytin mısralarındaki kelimelere ayrı ayrı adlar vermişlerdir.Birinci mısranın ilk kelimesine SADR.son kelimesine ARUZ,bunların arasında kalan söze de HAŞİV denilirdi
5. Sayfa
Beyit
6. Sayfa
MÜFREDTek başına beyit demektir.Yukarda açıkladığımız beyitin tüm özelliklerine sahiptir.Divanlarda müfredat başlığı altınada toplandığını daha önce ki konularda söylemiştik.
7. Sayfa
GAZEL Sözlük anlamı,yumuşak ,hoş,nazik ve güzel demektir.İslamiyetten önce Araplar kasidelerin başında,bazen de içinde aşk ve hissi coşkunluklarını ayrı bölümde söylerlerdi.
8. Sayfa
KASİDEArap edebiyatı nazım şeklidir.İran yoluyla bize geçmiştir.Arap edebiyatının en tanınmış kaside üstadı Emr-ül Kays’dır.İslamiyetten önce Arabistan’da nazım şekli kaside olan yarışmalar yapılırdı.
9. Sayfa
KASİDEEdebiyatımızda ilk kaside 18.yy da Hoca Dehhani tarafından yazılmıştır.Divan edebiyatında en güçlü kaside üstadı Nef ‘i dir.Ahmet Paşa,Fuzuli,Baki,Nedimin kasideleri çok başarılıdır.
10. Sayfa
KASİDEKaside 30 ile 99 beyit arasında değişir.Kafiye düzeni gazele benzer.Kasidenin ilk beytine matla denir.Son beytine makta denir.En güzel beytine Beytülkasit adı verilir.Şair kendini kendini söylemez.
11. Sayfa
KASİDEAcemler Araplardan aldıkları kasideyi olduğu gibi kullanmamışlardır.Daha sonra Türkler bu nazım şeklini şekil ve muhteva yönünden değiştirerek kullanmışlardır.Arap kasideleri üç bölümdür.
12. Sayfa
KASİDEÖnce çadırda göç eden sevgili tasvir edilir.İkinci bölümde,şairin sevgilisi çöllerde takip ederken vahşi hayvanlarla yaptığı mücadeleler anlatılır.Üçüncü bölüm ana bölümdür.
13. Sayfa
NESİPKasidenin giriş bölümüdür.Bazı kasideler adlarını bu bölümden alır.Bahar tasviri yapılmış ise “Kaside-i bahariye” ,kış tasvirinde “Şıtaiye” ramazan tasviri yapılmış ise ramazaniye adı verilir.
14. Sayfa
TEGAZZÜLNesip bölümünden sonra gelen aynı ölçü ve kafiyeyle yazılmış bir gazeldir.Şair aşk ve lirik duygularını bu bölümde ifadeye çalışır.Şiirin duyguların ifadesine vasıta olduğu hatırlanır.
15. Sayfa
GİRİZGAHBu bölüm bir giriş ve geçiş bölümüdür.Şair burada,bir iki beyitle bundan sonraki bölümde kimi öveceğini veya yereceğini yani asıl konunun ne olacağını ima eder.Bu kasidenin en kısa bölümüdür.
16. Sayfa
METHİYEKasidenin esas bölümü Methiye bölümüdür.Bundan önceki bölümler bu bölümü söylemek için ön hazırlık mahiyetindedir.Kaside zamanla bir şiir kılığı almıştır.
17. Sayfa
FAHRİYEBu bölümde şair kendini över.Bölümün sonunda şairin adının geçtiği Taç beyit bulunur.genelde sondan bir önceki bölümdür.Şair bu bölüme geldiğinde kendisi hakkında yorumlar yapmaya başlar.
18. Sayfa
DUAŞair bu bölümde Allaha dua ederGünahlarının bağışlanması için yakarışta bulunur.Bundan başka kasideler rediflerine kafiyelerinin son harflerine göre isimlendirilir.
19. Sayfa
TERKİB-İ BENDDivan edebiyatında gazel ve kasideye oranla daha az kullanılan bir nazım şeklidir.En az yedi en çok oniki bendden meydana gelir.Her bent sonunda vasıta beyiti vardır.
20. Sayfa
MERSİYEŞekil yönünden tamamiyle terkibi bende benzer.Yalnız konu yönünden ayrılır.Mersiyede ölen büyük kişilerin arkasından duyulan üzüntüler açık bir şekille ifade edilir.
21. Sayfa
MESNEVİArap edebiyatı nazım şeklidir.Şark edebiyatında da çok kullanılan bir nazım şeklidir.Manzum konular.Didaktik konular,tarihler bu nazım şekli ile yazılırdı.
22. Sayfa
MÜSTEZATUzun ve kısa mısralarla yazılan bir gazel çeşididir.Aruzun mef ülü mefailü mefailü feilün kalıbı kullanılır.Kısa mısralar bu kalıbın cüzleri ile yazılır.Anlam yönünden uzun mısralardır.
23. Sayfa
ŞİİREy şüh-i kerempişe dil-i zar senindirYok minnetim asla Ey kan-ı güher anda ne kim var senindirPin han-ü hüveyda Gül gocasısın destar senindir Gel ey gül-i rana