Nedir.Org*
Soru Sor

Saf Şiir Sunumları

  • 6
    6 yıl önce
    İlgili Yazı: Saf Şiir

    Dosya Adı: Saf (Öz) Şiir Slaytı (Sunum / PPTX)

    (Göster / Gizle) Sunum İçeriği: Düz metin (text) olarak..
    1. Sayfa
    CUMHURİYET DÖNEMİ COŞKU VE HEYECANI DİLE GETİREN METİNLER-ŞİİR-SAF ŞİİR

    2. Sayfa
    Saf Şiir (Öz, Halis Şiir) AnlayışıCumhuriyet Dönemi Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler-Şiir-Saf ŞiirHer ne kadar bu şiir anlayışı Paul Valery’e dayandırılsa da Türk edebiyatı, bu anlayışa pek de yabancı değildir.Çünkü divan şiiri, Servet-i Fünun ve Fecr-i Ati şiiri bu anlayışa uygun örnekler vermiştir.Milli Edebiyat Dönemi sanatçılarının milli duygularla oluşturduğu şiirlerin kişide bir heyecan yarattığı kesindir fakat bu heyecan geçtiğinde ortada şiir değil, manzume olduğu görülmüştür.Öz şiiri savunan şairler, Milli Edebiyat şairlerinin sığ, gerçeklikten uzak memleketçiliklerine karşı çıkmışlar, şiiri soylu bir sanat olarak görmüşlerdir.

    3. Sayfa
    Saf Şiir (Öz, Halis Şiir) AnlayışıCumhuriyet Dönemi Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler-Şiir-Saf ŞiirÖz şiirde en etkili isim, 1930 öncesinde ve sonrasında Ahmet Haşim’dir. “Piyâle”nin başına aldığı “Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar (Düşünceler)” adlı poetikasıyla (Türk edebiyatında ilk poetika örneği kabul edilir.) saf şiirin başladığı kabul edilir.Sığ, gerçeklikten uzak “memleket şiirlerine” tepki 1928 yılında Yedi Meşaleciler’den gelmiştir.Bu anlayışın Türk edebiyatındaki en önemli iki ismi Ahmet Haşim ve Yahya Kemal’dir.

    4. Sayfa
    Saf Şiir (Öz, Halis Şiir) AnlayışınınTemsilcileriCumhuriyet Dönemi Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler-Şiir-Saf ŞiirEdebiyatımızda Batı edebiyatındakibu görüşlerden etkilenen hem de divan edebiyatında kullanılan imgelerden etkilenen Ahmet Haşim,Yahya Kemal Beyatlı, Ahmet Hamdi Tanpınar, Cahit Sıtkı Tarancı,Ahmet Muhip Dıranas, Behçet Necatigil, Asaf Halet Çelebi, Necip Fazıl Kısakürek, ÖzdemirAsaf, Fazıl Hüsnü Dağlarca, Ziya Osman Saba gibi sanatçılarkendilerine özgü şiir dilioluşturmuşlardır.

    5. Sayfa
    Saf Şiir (Öz, Halis Şiir) AnlayışınınTemsilcileriCumhuriyet Dönemi Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler-Şiir-Saf ŞiirBehçet Necatigil,Özdemir Asaf, Fazıl HüsnüDağlarca Yukarıda adı yazılı olan şairler safşiir anlayışı ile eserler vermişlerdir.Fakat bu şairlerden dönemlerindebahsedilecektir. Ayrıca Yedi Meşaleciler’in de safşiir anlayışına uygun eserler verdiğiiçin bu anlayışa bağlı kabuledilmişlerdir.

    6. Sayfa
    Saf Şiir (Öz, Halis Şiir) AnlayışınınÖzellikleriCumhuriyet Dönemi Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler-Şiir-Saf ŞiirEstetik tavır öne çıkarılmıştır, didaktik tutumdan uzak durulmuştur.Kendilerine özgü imge ve çağrışıma dayalı bir dil kullanılmış; şiire özgü düşsel bir âlem kurulmuştur.Dilde saflaşma, sadeleşme görülür.Şairler, sanatlarını saf şiir dışındaki etki ve akımlara (ideoloji, ahlak, din vs.) kapalı tutmaya çalışarak şiirin sadece şiir olmasını istemiştir.Hayali (düşsel) ve ferdi (bireysel) yönleri ağır basar.

    7. Sayfa
    Saf Şiir (Öz, Halis Şiir) AnlayışınınÖzellikleriCumhuriyet Dönemi Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler-Şiir-Saf ŞiirAnlaşılmak için değil; duyulmak ve hissedilmek için şiir yazmışlardır.Biçim kaygısı güdülmüş, mükemmeliyetçilik ilkesine bağlanılmıştır.Gizemlilik, bireyselcilik, ruh, ölüm, masal, mit temaları yoğun olarak işlenmiştir.Disiplinli çalışarak mükemmele varan halis şiir yazma endişesi kendisini hissettirir.Şiirlerde ölçü ve uyağı önemsemişlerdir. Hece ölçüsünü de kullanmışlardır. Serbest nazımla da yazan olmuştur.

    8. Sayfa
    Saf Şiir (Öz, Halis Şiir) AnlayışınınÖzellikleriCumhuriyet Dönemi Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler-Şiir-Saf ŞiirGüzel şiir ancak çalışarak elde edilir.Şiir emek işidir.En değerli şey dizedir.Şiir, soylu bir sanat olarak kabul edilir.Şiirin toplum için değil sanat için olduğunu iddia ederler ve şiirlerini sanat için yazarlar.

    9. Sayfa
    Cumhuriyet Dönemi Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler-Şiir-Saf Şiir 1923'ten 1940'a değin şiir ortamımız sürekli bir devinim içindedir. Bu süre içerisinde şiir yazanlar belirli topluluklar oluşturmuştur. Bu topluluklar arasında ---- sayabiliriz. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilemez? A) Hececileri B) Halka Yönelenleri C) Öz Şiircileri D) Garipçileri E) Serbest Şiircileri2012 LYS Sorusu

    10. Sayfa
    Cumhuriyet Dönemi Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler-Şiir-Saf Şiir Cevap DÇünkü Garipçiler 1940’tan sonradır. Soruda, 1940’a kadar denilmektedir.2012 LYS Sorusu

    11. Sayfa
    Cumhuriyet Dönemi Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler-Şiir-Saf ŞiirEvet, benim her şi’rimde yılan dişli diken var;Sizler gidin bal verecek yeni açmış gül bulun.Belki benim acı sesim kulakları tırmalar;Sizler gidin, genç kızların türküsüyle şen olun.Varın sizler, onlar ile korularda el eleGezin, gülün, bir çift bülbül aşkı ile yaşayın;Yalnız kendi, yalnız kendi rûhunuzu okşayın.Zavallı ben, elimdeki şu üç telli saz ileMilletimin felâketli hayâtını söyleyim;Dertlilerin gözyaşını çevrem ile sileyim.Yukarıda, şiirle ilgili olarak dile getirilen düşünceler, aşağıdaki şairlerden hangisine aitolabilir?A) Ziya Osman Saba B) Mehmet Emin YurdakulC) Zeki Ömer Defne D) Fazıl Hüsnü Dağlarca E) Muallim Naci 2013 LYS Sorusu

    12. Sayfa
    Cumhuriyet Dönemi Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler-Şiir-Saf ŞiirCevapBÇünkü Milli Edebiyat Dönemi şiirinin anlayışını yansıtmaktadır. 2013 LYS Sorusu

    13. Sayfa
    1.Ahmet Hamdi TANPINAR(1901-1962)Türk romancı, öykücü ve şair. Yazarlık ve liselerde ve yüksek okullarda çeşitli dersler okuttu. Ayrıca milletvekilliği de yaptı.Gençlik yıllarında Yahya Kemal ve Ahmet Haşim'in talebesi ve dostu olmuş, Batı edebiyatından Paul Valéry ile Marcel Proust'u kendisine üstad olarak seçmiştir.Tanpınar şiiri hayatının en büyük ihtirası haline getirmiş, fakat asıl kabiliyetini şiir estetiğine göre yazdığı mensur eserlerde göstermiştir. "Bursa'da Zaman" şiiri ile tanır.Şiirlerinde bir imaj ve müzik kaygısı taşıdığı, hikâye ve romanlarında da, başta zaman teması olmak üzere, psikolojik anları, bilinçaltını aradığı, yansıttığı görülür. ESERLERİ:DenemeBeş Şehir (1946)Yahya Kemal (1962)Edebiyat Üzerine Makaleler (1969) (ölümünden sonra derlenmiştir)Yaşadığım Gibi (1970) (ölümünden sonra derlenmiştir)ŞiirŞiirlerRomanHuzur (1949)Saatleri Ayarlama Enstitüsü (1962)Sahnenin Dışındakiler (1973)

    14. Sayfa
    1.Ahmet Hamdi TANPINAR(1901-1962) Şiirlerinde sonsuzluğa ulaşma duygusu, ölüm kaygısı, aşk ve lirizm başlıca temalar olarak görülür. Eski şiiri günümüzde de yaşatmış bir şairdir. İstanbul'un doğa güzelliklerini yansıtan bir şair olarak tanınmıştır. Divan şiirini çağdaş bir yorumla veren şiirleri de vardır.Yukarıda sözü edilen şair kimdir?A) Yahya Kemal BeyatlıB) Ahmet HaşimC) Faruk Nafiz ÇamlıbelD) Ahmet Hamdi TanpınarE) Cahit Sıtkı Tarancı(ÖYS -1988)1988 ÖYS Sorusu

    15. Sayfa
    1.Ahmet Hamdi TANPINAR(1901-1962) Cevap A1988 ÖYS Sorusu

    16. Sayfa
    1.Ahmet Hamdi TANPINAR(1901-1962)Şiir, öykü, roman, deneme ve edebiyat tarihi alanlarında yapıtlar vermiş, çok yönlü bir yazardır. Daha çok sembolist akıma girebilecek, ahenkli ve orijinal hayallerle yüklü şiirler yazmıştır. Hikâyelerinde insan ruhunun temeli saydığı bilinçaltına ve rüyalara geniş yer vermiştir. Romanlarında bu öğelerle birlikte, tarihsel, toplumsal konuları da ele almıştır.Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?A) Yakup Kadri KaraosmanoğluB) Abdülhak Şinasi HisarC) Ahmet Hamdi TanpınarD) Namık KemalE) Hüseyin Rahmi Gürpınar(ÖYS -1994)1994 ÖYS Sorusu

    17. Sayfa
    1.Ahmet Hamdi TANPINAR(1901-1962) Cevap C1988 ÖYS Sorusu

    18. Sayfa
    2. Necip Fazıl KISAKÜREK (1904–1983)Şiirleri ve tiyatrolarıyla ün kazanmış usta bir yazardır.“Büyük Doğu” ve “Ağaç” dergilerini çıkarmıştır.Fransız sembolistlerinden ve halk şiirinden yararlanarak heceyle kendine has, başarılı şiirler yazmıştır.İlk dönem şiirlerinden sonra mistik konuları, madde ve ruh ilişkisini, insanın evrendeki yerini konu edinen şiirler yazmıştır.“Kaldırımlar” şiiriyle geniş bir kesim tarafından tanınmış ve sevilmiştir.Şiirlerini “Çile” başlığı altında bir kitapta toplamış ve bu kitapta şiir anlayışını (poetikasını) düzyazı olarak anlatmıştır.Halk şiirimizin öz ve biçim yapısından yararlan­mış, bunlara Batılı, modern bir özellik kazandırmış, sonraları dinsel duyuşlarda karar kılmıştır.ESERLERİ:Şiir: Örümcek Ağı, Kaldırımlar, Ben ve Ötesi, Sonsuzluk Kervanı, ÇileOyun: Tohum, Bir Adam Yaratmak, Künye, Sabırtaşı, Para, Nam-ı Diğer Parmaksız Salih, Reis Bey, Yunus Emre, Abdülhamit Han, Ahşap Konak, Siyah Pelerinli AdamÖykü: HikâyelerimRoman: Aynadaki YalanAnı: Yılanlı Kuyudan

    19. Sayfa
    3. Ahmet Muhip DIRANAS (1908 – 1980)Şiirleriyle tanınmakla birlikte tiyatro eserleri de vardır. Fransız sembolizmiyle Türk şiir geleneğini başarıyla kaynaştırmıştır.Hece ölçüsüyle biçimsel mükemmelliğe önem verdiği şiirler yazmıştır. Aşk, insanın iç dünyası gibi bireysel duyguları işlemiştir.Kar, Olvido, Ağrı ve Fahriye Abla şiirleriyle sevilmiştir.ESERLERİ:Şiir:  Şiirler (1974) Kırık Saz (1975 T. Fikret'ten). Fahriye Abla Rüzgar KarOyun:  Gölgeler, O Böyle İstemezdi.  Bitmez Tükenmez Can Sıkıntısı Büyük Olsun Atlıkarınca

    20. Sayfa
    3. Ahmet Muhip DIRANAS (1908 – 1980)KAR Kardır yağan üstümüze geceden, Yağmurlu, karanlık bir düşünceden, Ormanın uğultusuyla birlikte Ve dörtnala dümdüz bir mavilikte Kar yağıyor üstümüze, inceden. Sesin nerde kaldı, her günkü sesin, Unutulmuş güzel şarkılar için Bu kar gecesinde uzaktan, yoldan, Rüzgâr gibi tâ eski Anadolu'dan Sesin nerde kaldı? kar içindesin! Ne sabahtır bu mavilik, ne akşam! Uyandırmayın beni, uyanamam. Kaybolmuş sevdiklerimiz aşkına, Allah aşkına, gök, deniz aşkına Yağsın kar üstümüze buram buram... Buğulandıkça yüzü her aynanın Beyaz dokusunda bu saf rüyanın Göğe uzanır - tek, tenha - bir kamış Sırf unutmak için, unutmak ey kış! Büyük yalnızlığını dünyanın.ESERLERİ:Şiir: Örümcek Ağı, Kaldırımlar, Ben ve Ötesi, Sonsuzluk Kervanı, ÇileOyun: Tohum, Bir Adam Yaratmak, Künye, Sabırtaşı, Para, Nam-ı Diğer Parmaksız Salih, Reis Bey, Yunus Emre, Abdülhamit Han, Ahşap Konak, Siyah Pelerinli AdamÖykü: HikâyelerimRoman: Aynadaki YalanAnı: Yılanlı Kuyudan

    21. Sayfa
    3. Ahmet Muhip DIRANAS (1908 – 1980)Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır? A)    Epik şiirin ustası olan Fazıl Hüsnü Dağlarca, Kurtuluş Savaşı ile ilgili destansı, lirik şiirleriyle tanınır. B)    Metafizik konularla ilgilenen Necip Fazıl Kısakürek, uzun yıllar Büyük Doğu adlı dergiyi çıkarmış; tarih, medeniyet, Batılılaşma ve politika konularında yazılar yazmıştır. C)   Ahmet Muhip Dıranas, öykülerinde şiirsel bir söyleyişe, insanlar arasındaki sıcak ilişkilere yer vermiştir. D)    Arif Nihat Asya, yurt, millet ve bayrak sevgisiyle ilgili şiirler yazmış; şiirleriyle millî duyguları harekete geçirmiştir. E)   Orhan Veli Kanık, şairane söyleyişlerden, basmakalıp söz ve benzetmelerden kaçınmış; gündelik yaşamı, günlük konuşma diliyle, esprili bir biçimde anlatmıştır.2010 LYS Sorusu

    22. Sayfa
    3. Ahmet Muhip DIRANAS (1908 – 1980) Cevap CÇünkü A.Muhip Dıranas şairliği tanınmış ve hiç hikaye yazmamıştır. 2010 LYS Sorusu

    23. Sayfa
    3. Ahmet Muhip DIRANAS (1908 – 1980)1930’la 1945 arasında öz şiir hareketinisürdüren şairler arasında —- sayabiliriz.Bu cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilemez?A)    Necip Fazıl Kısakürek’iB)    Oktay Rifat Horozcu’yuC)    Ahmet Muhip Dıranas’ıD)    Cahit Sıtkı Tarancı’yıE)    Ahmet Hamdi Tanpınar’ı2011 LYS Sorusu

    24. Sayfa
    3. Ahmet Muhip DIRANAS (1908 – 1980)CevapBÇünkü Oktay Rıfat Garip Akımı şairidir.2011 LYS Sorusu

    25. Sayfa
    4. Cahit Sıtkı TARANCI (1910 – 1956)Otuz Beş Yaş, Desem ki ve Gün Eksilmesin Penceremden şiirleriyle tanınır.Şiirlerinin çoğunda ölüm konusunu işlemiştir.Romantizm ve sembolizmden etkilenmiştir.Hece ölçüsüyle yazdığı şiirleri de serbest şiirleri de vardır.Şiirde biçime, kafiyeye ve ahenge önem vermiştir.Açık ve sade bir üslubu vardır.Ölümünden sonra çeşitli gazetelerdeki hikayeleri basılmıştır.ESERLERİ:Şiir:  Otuz Beş Yaş, Düşten Güzel, Ömrümde Sükût, SonrasıMektup:  Ziya’ya Mektuplar

    26. Sayfa
    5. Asaf Halet ÇELEBİ (1907 – 1958)Hiçbir akıma girmeyen kendine has bir şairdir.Gençlik yıllarında divan edebiyatından etkilendi. Gazeller ve rubailer yazdı.1937′den sonra serbest ölçü kullanmaya ve Batı şiirinin tekniklerine yönelmeye başladı.Şiirlerinde dinlerden, ideolojilerden, toplumsal olaylardan çok Anadolu-İran-Hindistan çizgisi üzerinde uzanan bir yaşamın görünümlerini sesler aracılığıyla dile getirdi.Hint ve Fars Edebiyatları üzerine yaptığı çalışmaları dergilerde ve kitaplarda yayınladı.ESERLERİ:Şiir:He (1942)Laleler (1943)Lâmelif (1945)Om Mani Padme Hum (1953)Araştırma:Mevlâna (1940)Ben Jamin (1940)Molla Câmi (1940)Eşrefoğlu Divanı (1945)Naima (monografi, 1953)Ömer Hayyam (1954)Divan Şiirinde İstanbul (antoloji, 1953)

    İndir / Download : 11_saf_siir.pptx


    Yorumlar

    Sil