İşte Cevaplar
Cevap : Bir ya da birden çok olay çevresinde oluşan, okura yazı yoluyla ulaşan metinlere anlatmaya bağlı metin denir. Bu metinler şunlardan oluşur:
1. Masal
2. Fabl
3. Destan
4. Halk Hikâyesi
5. Mesnevi
6. Manzum Hikâye
7. Hikâye
8. Roman
Diğer Cevaplara Gözat
1. Masal
2. Fabl
3. Destan
4. Halk Hikâyesi
5. Mesnevi
6. Manzum Hikâye
7. Hikâye
8. Roman
Diğer Cevaplara Gözat
Cevap : ekte olay çevresinde gelişen edebi metinler sunusu var orada detaylı olarak anlatmaya bağlı edebi metinler konusu işlenmiş. Ödevinde işine yaracaktır. Başarılar.
Sunum İçeriği
1. SayfaOLAY ÇEVRESİNDE OLUŞAN EDEBÎ METİNLER GÖSTERMEYE BAĞLI ANLATMAYA BAĞLI Geleneksel Tiyatro Modern Tiyatro1.TRAJEDİ2.KOMEDİ3. DRAM1. MASAL2. DESTAN3. HALK HİKAYESİ4. MESNEVİ5. MANZUM HİKAYE6. HİKAYE7. ROMAN1.KARAGÖZ2.ORTA OYUNU3.MEDDAH4.KÖY SEYİRLİK OYUNU
2. Sayfa
METİN VE YAPIOlay çevresinde oluşan edebî metinler şunlardan oluşur:OLAY ÖRGÜSÜKİŞİZAMANMEKAN (YER)
3. Sayfa
METİN VE DİL ANLATIMOlay çevresinde gelişen edebî metinlerde, özellikle roman ve öykülerde anlatıcı, 1. tekil ya da 3. tekil kişidir. Üçüncü tekil kişi anlatıcı bazen hâkim bakış açısıyla, bazen kahraman bakış açısıyla, bazen de gözlemci bakış açısıyla olayları anlatır.
4. Sayfa
1. Hâkim (İlâhi) bakış açısıAnlatıcı 3. tekil kişi adılı “o”yu kullanır.Her zaman her yerdedir.Kişilerle ilgili her şeyi sezer, bilir.Aynı anda farklı yerlerde meydana gelen olayları bilir.
5. Sayfa
2. Kahraman Bakış açısıAnlatıcı, sanki kahramanın kimliğine bürünmüş gibi kahramanın düşündüğü, yaptığı şeyleri anlatır.Anlatıcının bilgisi kahramanın bakış açısıyla sınırlıdır.Olaylar 1. tekil kişi adılıyla anlatılır.
6. Sayfa
3. Gözlemci bakış açısıAnlatıcı, olayların dışındadır.Olaylar yansız ve nesnel bir biçimde, kişiler de tamamen dışarıdan birinin gözlemleriyle verilir.Anlatıcı sadece gördüğünü ve duyduğunu anlatır.
7. Sayfa
ANLATMAYA BAĞLI EDEBÎ METİNLER1. MASAL2. DESTAN3.HALK HİKÂYESİ4. MESNEVİ5. MANZUM HİKÂYE6.ROMAN7.HİKÂYE
8. Sayfa
1)Masal: Halk dilinde anlatılarak oluşan sözlü edebiyat ürünüdür. Bir yazar tarafından sonradan yazıya geçirilir.Olaylar tamamen hayal ürünüdür.Yer ve zaman belli değildir.Olağanüstü olaylar vardır.Kahramanlar insan üstü nitelikler gösterir.İyiler hep iyi, kötüler hep kötüdür.İyiler ödüllendirilir, kötüler cezalandırılır.Masalların eğiticilik yönü ağır basar.Başında ve sonunda tekerlemeler vardır.Çoğu kez evrensel konular işlenir.style.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_y
9. Sayfa
Dünya edebiyatında: Kelile ve Dimne, Binbir gece masalları Türk edebiyatında: Keloğlan masalları vardır. Eflatun Cem Güney masallarımızı bir kitap haline getirmiştir.
10. Sayfa
2) DESTAN;Milletlerin hayatında büyük yankılar uyandırmış savaş, göç, istilâ gibi tarihî olayların; yangın, salgın hastalık, sel, deprem gibi toplumsal ve doğal olayların çağdan çağa aktarılmış, aktarılırken de hayal unsurlarıyla süslenmiş, değiştirilmiş manzum söylenceleridir.style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility
11. Sayfa
Yarı tanrısal nitelikler taşıyan bir ya da birçok kahramandan söz edilir. Olaylar çok geniş bir coğrafya üzerinde geçer. Hemen bütün destanlarda uzun yolculuklar anlatılır. Çoğu destanda olaylara doğaüstü yaratıklar da katılır. Kişiler, olaylar, doğal varlıklar hep gerçek yaşamdaki boyutlarından daha büyük, daha zengindir. Destanlar temel olarak iki gruba ayrılır:Doğal destanlar ve yapma destanlar.
12. Sayfa
DESTAN TÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ*Toplumun ortak görüşlerini yansıtması*Olağanüstü özellikler taşıması *Kişilerinin seçkin olması (Kral, Han, Hakan...vb.)*Milli dilde söylenmiş olması*Milli nazım ölçüsüyle söylenmiş olması*Oldukça uzun olması*Konuları bakımından savaş, deprem, yangın, mizah, ünlü kişilerin yaşamları şeklinde sıralanabilmesi *Öykü içinde öyküye yer verilmesi*''-di'' li geçmiş zamanın kullanılması *Betimlemelere önem verilmesistyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_y
13. Sayfa
16.yüzyıldan itibaren görülmeye başlanan, genellikle aşıklar tarafından nazım-nesir karışık bir ifade tarzı ile dinleyicilere karşı anlatılarak nesilden nesile aktarılan, yer yer masal ve destan özellikleri gösteren hikayelerdir. style.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilityppt_wppt_h
14. Sayfa
Halk hikayeleri ile destan arasında belirli farklar vardır. Bunları şöyle sıralamak mümkündür: Tarihi bir olayın olması şart değildir.Nazım(şiir)-nesir(düz yazı) karışıktır. Zamanla nesir nazma üstünlük kazanmıştır.Şahısları ve olayların anlatılmasında realist çizgilere daha çok yer verilmiştir.Kahramanlıktan çok aşk maceraları konunun ağırlığını teşkil etmektedir.
15. Sayfa
Konuları Bakımından Halk Hikayeleri1-) Aşk Hikayeleri 2-) Kahramanlık Hikayeleri
16. Sayfa
4) MESNEVİ: Divan edebiyatında kendi aralarında uyaklı beyitlerden oluşan ve aruz ölçüsüyle yazılan şiir biçimidir. style.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilityppt_wppt_h
17. Sayfa
Mesnevinin Özellikleri :Aruzun kısa kalıplarıyla yazılır.Konuları; ahlak, savaş, aşk, din vb.Nazım birimi beyittir.İran Edebiyatından edebiyatımıza girmiştir.Her beyit kendi arasında kafiyelidir.
18. Sayfa
5) MANZUM HİKAYE: Bir mekan, bir zaman ve kişiler etrafında gelişen olay örgüsünü şiir halinde anlatan nazım biçimidir.Türk Edebiyatında Tanzimat sonrasında gelişen bu türün en güzel örneklerini Tevfik Fikret ve Mehmet Akif Ersoy vermiştir.Manzum hikâyelerin öykülerden tek farkı manzum biçim yazılmış olması dır. Bu tür hikâyelerde didaktik şiir özelliği görülür.style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility
19. Sayfa
MANZUM HİKAYENİN ÖZELLİKLERİManzum hikayeler konu ve özellik bakımından hikaye ile aynı özellikleri gösterir.Manzum hikayeler kafiyeli ve redifli, şiir biçiminde yazılan eserlerdir.Manzum hikayelerde şairler ya bir olayı anlatırlar ya da bir öğüt verme çabası güderler.Manzum hikayeler genellikle bir çevre tasviriyle başlar, o çevrenin kişileri anlatılır. Sonra olay anlatılır. Amaç okuyucuya bu bölümde ders vermektir. Manzum hikayeler düşündürücü ve eğiticidir.
20. Sayfa
6)Hikaye (Öykü): Hayatın kısa bir bölümünde olmuş ya da olması muhtemel olayları anlatan kısa yazı türleridir.Olaylar yüzeyseldir, ayrıntıya girilmez.Çoğu zaman insanların hayatlarından kesitler (bölümler) vardır.Hikaye kahramanları tek yönlüdür. (Yardımseverlik, çalışkanlık)Realizm akımı döneminde önemli bir tür haline gelmiştir.Batı da hikayenin ilk örneklerini “Boccacio” vermiştir. style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility
21. Sayfa
İki tür hikaye vardır:Klasik Hikaye: Olay hikayesidir. Bu türün ilk temsilcisi Maupassant’tır. Bizde ise Ömer Seyfettin’dir.Modern Hikaye: Olaydan çok durum ve küçük ayrıntıların söz konusu olduğu daha çok çağrışımlara dayanan hikayedir. Batıdaki ilk temsilcisi A.Çehov’dur. Bizde ise Sait Faik’tir.
22. Sayfa
Hikaye edebiyatımızda Tanzimatla birlikte girmiştir. Ahmet Mithat, Ömer Seyfettin, Sait Faik, Memduh Şevket hikaye türünde eser vermiştir. Ahmet Mithat , “Letaif-i Rivayat” adlı eseriyle Türk edebiyatında ilk hikaye örneğini vermiştir .
23. Sayfa
7) Roman: Olmuş ya da olması muhtemel olan olayların anlatıldığı uzun yazılardır. Roman belli bir olay etrafında gelişir. Olaylar ayrıntılarıyla anlatılır. Geniş bir şahıs kadrosu vardır. Kişiler ve çevre ayrıntılı olarak anlatılır. Belli bir zaman vardır. Genellikle okuyucuya iletilen bir mesaj bulunur. Konularına göre, toplumsal, macera, aşk romanı vs. Temsil ettiği akıma göre realist, natüralist roman vs.style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility
24. Sayfa
Türk edebiyatında Roman, Tanzimat'tan sonra görülür. Daha önceki edebiyatımızda hikaye ve roman yerine,Sözlü edebiyatta Destan Halk edebiyatında Halk hikayeleriDivan edebiyatında Mesnevi vardı style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility
25. Sayfa
Edebiyatımıza ilk roman çevirilerle girmiştir.İlk çeviri roman: Yusuf Kamil Paşa – Fenelon’dan Telemak
26. Sayfa
İlk yerli romanımız: Şemsettin Sami – Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat
27. Sayfa
İlk edebi romanımız: Namık Kemal – İntibah
28. Sayfa
İlk tarihi romanımız: Namık Kemal – Cezmi
29. Sayfa
İlk realist romanımız: R.M.Ekrem – Araba Sevdası
30. Sayfa
Batı tekniğine uygun realist roman: Halit Ziya – Mai ve Siyah
31. Sayfa
İlk psikolojik roman: Mehmet Rauf – Eylül
32. Sayfa
İlk köy gerçeğini ele alan roman: Nabızade Nazım – Karabibik
33. Sayfa
Batı edebiyatında ilk modern roman: Cervantes – Don Kişot
34. Sayfa
Batı edebiyatında ilk psikolojik roman: Stendhal – Kırmızı ve Siyah