Nedir.Org
Soru Tara Cevapla Giriş


Cevap Ara?

14.756.348 den fazla soru içinde arama yap.

Sorunu Tarat
Kitaptan resmini çek hemen cevaplansın.

Şehvar Beşiroğlu çalgı sınıflandırması ve organoloji

Şehvar Beşiroğlu çalgı sınıflandırması ve organoloji

Bu soruya 1 cevap yazıldı. Cevap İçin Alta Doğru İlerleyin.
    Şikayet Et Bu soruya 0 yorum yazıldı.

    İşte Cevaplar


    Hypatia

    • 2015-10-31 09:23:48

    Cevap : 1.3. Çalgı sınıflandırılması ile ilgili terminolojik problem
    Çivi yazılı tabletlerin günümüzde yapılmış olan bazı çevirilerinde özellikle
    değişik terminoloji kullanımından kaynaklanan farklılıklara rastlanmaktadır. Bu
    terminolojik karışıklığın sadece çeviriler içerisindeki metinlerde değil aynı zamanda
    tezin içerisinde sözü geçen arkeolojik verilerin üzerindeki sahnelerin
    yorumlanmasında olduğu görülmektedir. Tezin içerisinde, çalgı terminolojisi
    konusunda bir anlam bütünlüğü sağlamak amacıyla Hornbostel-Sachs çalgı
    sınıflandırma sistemi kullanmıştır. Bu çalgı sınıflandırma sistemi, EK 1, EK 2,
    EK 3, EK4, EK 5, EK 6, EK 7, EK 8, EK 9 ve EK 10’da verilmiştir. (Myers, 1992,
    s.444-461)
    Kaynaklar Antik Yunan çalgılarının isimlendirilmesinde bir terminolojik
    birliğin benimsemiş olduğuna işaret ederken, özellikle Hititler ile ilgili makale ve
    kitaplarda bir terminolojik birliğin olmadığı görülür. Bazı kaynaklarda, çalgı
    isimlendirilmeleri için çivi yazılı metinlerde geçen belirli sözcükler önerilmiş olsa da
    bu konuda tutarlılığın olmadığı anlaşılmaktadır. Arkeolojik verilerin üzerindeki
    tasvirlerin çözümlenmesinde karşılaştığımız bu terminolojik karışıklığın farklı
    yapıdaki çalgıların birbirleriyle karıştırılmasına sebep olduğunu düşünmekteyiz.
    Özellikle “saz” kelimesinin, gerek genel olarak “çalgı”ya gerekse bir çeşit
    “saplı lut”a işaret edecek şekilde kullanılmış olduğu, çalgıların genel olarak
    nitelendirilmesi için “alet”, “enstrüman” gibi terimlerin tercih edildiği
    anlaşılmaktadır.
    Arkeolojik veriler, Anadolu medeniyetlerinde en yaygın kordofon8 olarak
    lirlerin kullanılmış olduğuna işaret etmektedir. Hornbostel-Sachs çalgı sınıflandırma
    sisteminde lirlerin,
    3. Kordofonlar (Chordophones)
    32. Kompozit kordofonlar (Composite Chordophonees)
    321.Lutlar (Lutes)
    321.2.Lirler (Lyres)
    şeklinde ifade edilmiş olduğu görülmektedir. Lirler’in (Lyres) , Lutlar’ın (Lutes) alt
    basamaklarından birinde yer aldığı görülmektedir.
    8 Hornbostel-Sachs Çalgı Sınıflandırma Sisteminde Chordophones olarak geçmektedir.
    8
    Lirlerin de ayrıca şu şekilde gruplandırılmış oldukları görülmektedir.
    321.2. Lirler (Lyres)
    321.21 Kase lirler (Bowl Lyres)
    321.22. Kutu lirler (Box Lyres)
    Antik Yunan kaynaklarında gerek tını kutusu, gerek kolları, gerekse diğer bazı
    özellikler açısından farklılık gösteren Lirler’e “barbitos, phorminks, kithara” gibi
    isimler verildiği görülür. Antik Yunan kaynaklarındaki metinlerin Türkçeye
    aktarılması sırasında çalgıların terminolojik ifadelendirmesinde, lirler konusunda bir
    belirsizlik olduğu görülür. Hitit müzik kültürü ile ilgili olarak lirlerinin yanı sıra
    diğer çalgıların terminolojik ifadelendirmesinde de büyük bir karmaşanın olduğunu
    gözlemlemek mümkündür. Bu ise arkeologların ve diğer bazı bilim insanlarının
    arkeolojik metinleri ya da görsel malzemeyi yorumlarken müzik terminolojisine ve
    çalgı sınıflandırma sistemlerine önem vermemelerinden ya da bilmemelerinden
    kaynaklanmaktadır. Ayrıca yabancı dilden çevirilerde de Türkçe terminoloji
    oluşturma ya da kullanılan terminolojileri değerlendirme gibi yaklaşımların olmadığı
    görülür. Bu karmaşıklığın ayrıca, bu değerlendirmeleri yapan kişilerden, yabancı
    kaynaktan alıntılanarak yapılan çevirilerden ya da çeviri yapan kişilerden
    kaynaklandığı görülmektedir. Alıntı yapılan yerlerdeki bilgilerin sorgulanmadan
    kabul edilmesinin ise yanlış kullanımları arttırdığını söylemek mümkündür. Özellikle
    aynı arkelojik veri üzerinde tasvir edilmiş olan bir çalgının farklı farklı terminolojiler
    ile yorumlanıyor olması bir çeşit anlam kargaşası doğurmaktadır. Örneğin Zincirli
    rölyefinde görülen bir çalgı için Alp ve Dinçol’un “lir”, Darga’nın ise “harp”
    kelimesini kullanmış olması bu konudaki çelişkiye işaret eder (Alp, 1999, s.34;
    Darga,1992, s.280; Dinçol, 1999, s.39) Arp kelimesinin lirler için de kullanılmış
    olması, terminolojik karışıklığa sebep olan en önemli unsurdur. Zira Arp ve Lir
    birbirinden farklı iki çalgıdır. Ayrıca birbirine benzer iki çalgıdan birinin “lir”
    diğerinin ise “arp” olarak tanımlanması ise işi daha da karmaşık hale getirmektedir.
    Alp, yukarıda bahsettiğimiz Zincirli rölyefinde yer alan lirlerden biri’nin, bir silindir
    mühür üzerindeki tasvirde yer alan arp’a benzediğini öne sürmektedir.(1999, s.34)
    Bu yaklaşımın ise sadece biçimsel bir benzetmeden ibaret olduğu açıktır. Alp ayrıca,
    İnandık keramik vazosu üzerinde tasvir edilmiş olan lirlerden farklı olduğunu öne
    sürdüğü yumruk biçimli sunu kabı üzerinde tasvir edilmiş olan lirlerin, Anadolu’da
    daha yaygın olduğunu ve geç dönemlere kadar kullanılmış olan bir lir tipine işaret
    9
    ettiğini belirtmektedir.(1999, s.29) Bir Karatepe rölyefinde (Bkz. Şekil 2.12) yer alan
    lirlerden biri için ise “altı telli lira” diğeri için ise “sekiz telli harp (arp)” ifadelerini
    kullanmış olan Darga’nın yapmış olduğu bu ayrımın ise dayanak noktasının ne
    olduğu anlaşılır gibi değildir.(1992, s.340) Martino’nun bir makalesinde “leier” ve
    “harfe” terimlerini çalgıların farklılığına vararak kullanmış olduğu görülmektedir.
    (2002a, s.120) Darga tarafından kullanmış olan “lira” kelimesinin Antik Yunan
    “lir”inden geldiği, bu isimlendirme için de ilgili sınıflandırma basamağının değil
    görüntüsel bir benzerliğin rol oynamış olduğunu söyleyebiliriz. Benzer bir
    terminolojik çelişkinin bir Boğazköy vazo parçası üzerindeki tasvir için de geçerli
    olduğu anlaşılmaktadır. Bu tasvirde kısmi olarak görülen çalgı için Alp’in “lir”,
    Darga’nın “harp”, Macqueen’in ise “lute” terimlerini kullanmış oldukları görülür.
    Ünal’ın Hititçe, “zinir”, “hunzinar” ve “ippizinar” kelimelerinin üçünün de karşılığı
    olarak “harp (arp), lir” çalgılarına işaret etmiş olması ise bu konudaki belirsizlikleri
    göstermektedir. (2003,s.143) Çalgının gerçek isminin bilinmemesi ya da kesinlik
    kazanmamış olması durumunda, (özel bir sınıflandırma basamağını da ifade etmesi
    açısından) “Lir” terimini kullanmak doğru olacaktır. Bazı kaynaklarda, İnandık
    vazosu üzerinde tasvir edilmiş olan lirler için de “lir” ve “arp” olmak üzere genellikle
    iki ayrı terimin kullanıldığı, ayrıca Antik Yunan müzik kültürüne ait kithara çalgısı
    için de lir teriminin kullanılmış olduğu göze çarpar.
    Arplar Hornbostel-Sachs çalgı sınıflandırma sisteminde şu şekilde sınıflandırılmıştır;
    3. Kordofonlar (Chordophones)
    32. Kompozit kordofonlar (Composite Chordophones)
    322 Arplar (Harps)
    322.1Açık arplar (Open Harps)
    322.11 Kavisli açık arplar (Arched Harps)
    322.12 Köşeli açık arplar (Angular Harps)
    322.2 Çerçeve arplar (Frame Harps)
    Antik Yunan Medeniyeti’nde farklı yapıdaki arpların “pektis, trigonos,
    trigonon, sambyke, nablas,” gibi isimlerle adlandırılmış olduğu görülür. (West, 1994,
    s.70–78) Bazı yazarların özellikle Hitit lirleri için “arp” terimini kullanmış olduğuna
    değinmiştik. Silindir bir mühür üzerinde tasvir edilmiş olan ve Alp tarafından “harp
    aleti” olarak tanımlamış olan çalgıyı köşeli-açık arp olarak tanımlamak daha doğru
    olacaktır (Alp, 1999, s.4) Mezopotamya Medeniyetleri’nin etkisiyle Anadolu’da da
    10
    yaygın olarak kullanılmış olduğunu düşündüğümüz köşeli arp’ın Hitit çivi yazılı
    metinlerde tanrıça İştar’ın çalgısı olarak geçtiği öne sürülmektedir. Asurlarla önemli
    ilişkiler içerisinde bulunmuş olan Urartular’ın ise, (Urartu arkeolojik verileri
    üzerindeki sahnelerde tasvir edilmiş olmasa da) özellikle köşeli arpların kullanmış
    olduklarını düşünmekteyiz.

    Diğer Cevaplara Gözat
    Cevap Yaz Arama Yap

    Cevap Yaz




    Başarılı

    İşleminiz başarıyla kaydedilmiştir.