Nedir.Org*
Soru Sor

Sözlü Edebiyatın Özellikleri Sunumları

  • 2
    7 yıl önce
    İlgili Yazı: Sözlü Edebiyatın Özellikleri

    Dosya Adı: Sözlü edebiyat sunusu power point slaytı (pptx)..

    (Göster / Gizle) Sunum İçeriği: Düz metin (text) olarak..
    1. Sayfa
    TÜRK EDEBİYATI

    2. Sayfa
    style.visibility

    3. Sayfa
    İSLAMİYET ÖNCESİ TÜRK EDEBİYATIstyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    4. Sayfa
    A) SÖZLÜ EDEBİYATISözlü Edebiyat Döneminde yazı bulunmadığından eserler sözlü ürünlerdi.Bu yüzden eserler yazılı metne dayanmadığından nesilden nesile (kulaktan kulağa) aktarılarak oluşmuş bir edebiyat dönemidir.Özelliklerini şöyle sıralayabiliriz: Şiirler milli ölçümüz olan hece ölçüsüyle yazılmıştır. Genellikle yarım uyak kullanılmış ve nazım birimi dörtlüktür. Kelimeler saf Türkçedir. Çünkü yabancı etkilere kapalıdır. Şiirlerde daha çok doğa güzellikleri ,kahramanlık,ölüm aşk gibi konular işlenmiştir. Ozan,kam,baskı,şaman gibi kişiler ilk ozanlar kabul edilir ve kopuz eşliğinde şiirler söylerlerdi.Şiirler “Yuğ” ve “sığır” adı verilen dini törenlerde “Şölen” adı verilen ziyafetlerde söylenirdi.Bu dönemde koşuk,sav,sagu,destan gibi nazım biçimleri kullanılmıştır.style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilityppt_xppt_y

    5. Sayfa
    SÖZLÜ EDEBİYATNAZIM BİÇİMLERİ2) SAV Günümüzdeki atasözlerinin karşılığıdır. Kısa ,özlü sözlere denir. Yaşam deneyimlerini aktarırlar.1)KOŞUK Halk edebiyatında Koşma ,Divan edebiyatında Gazele benzer.Hece ölçüsüyle yazılır.Dil sade ,açık ve yalındır.Aşk,hasret,yiğitlik,doğa sevgisi gibi konularda yazılır. Uyak düzeni  aaab,cccb…. Şeklindedir.Genellikle o dönemde yapılan avlardan sonra eğlence için yapılan toplu ziyafetlerden sonra söylenirdi. (sığır" adı veri­len sürek avlarında ve şölenlerde söylenirdi.)style.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    6. Sayfa
    3)SAGUDivan edebiyatında Mersiye,Halk edebiyatında Ağıt’ın karşılığıdır.Eski Türklerde cenaze törenlerinde okunan şiirlerdir. Ölen kişinin iyilikleri ,yaptığı güzellikler anlatılır ve onlar için duyulan üzüntü dile getirir. 7'li hece ölçüsü ile söylenir.4) DESTAN Bir milleti derinden etkileyen göç,kıtlık,savaş gibi olağanüstü olayları anlatan yazılara Destan denir.Bir milletin ortak kültüründen ortaya çıkmıştır.Ulusal özellik taşır. Destanlar (doğal destan)Anonim özellik taşır.Yazıya sonradan geçirilmiştirManzum eserlerdir.(Düz yazıya dönüştürüleni de vardır. Nazım-nesir olanı da var.) Olayların geçtiği yer ve zaman pek bilinmez.Tarihten ve sosyal olaylardan ortaya çıkar.Uzun yazılardır. Gerçek olaylar ve gerçek olmayan olaylar iç içe olabilir.Hayal gücünün zorlandığı metinlerdir.style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    7. Sayfa
    Destanlar oluşumlarına göre ikiye ayrılır.style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    8. Sayfa
    1)DOĞAL DESTANAnonimdirler.İlkel dönemde yaşanmış olayları konu alan sözlü destanlardır.Eski dönemlerde bir milleti derinden etkileyen olayların nesilden nesile aktarılarak daha sonra bir ozan tarafından derlenip yazıya aktarılan manzum yazılara denir.{3C2FFA5D-87B4-456A-9821-1D502468CF0F}TÜRKLERE DOĞALAİT DESTANLARSAKALARA AİT DESTANLAR1)ALP ERTUNGA2)ŞU DESTANIHUNLARA AİT DESTANLAR1)OĞUZ KAĞAN DESTANI2)ATTİLA DESTANIGÖKTÜRKLERE AİT DESTANLAR1)BOZKRT DESTANI2)ERGENEKON DESTANIUYGURLARA AİT DESTANLAR1)TÜREYİŞ DESTANI2)GÖÇ DESTANIstyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilityppt_xppt_y

    9. Sayfa
    {3C2FFA5D-87B4-456A-9821-1D502468CF0F}Eser adıYazarıÜç Şehitler DestanıFazıl Hüsnü Dağlarca (Türk)AeneitVirgilius (Latin)İlahi KomediDante (İtalyan)Kurtarılmış KudüsTasso (İtalyan)Kaybolmuş CennetMilton (İngiliz)ŞehnameFirdevsi (İran)Çılgın OrlandoAriosto (İtalyan)ÇanakkaleFazıl Hüsnü Dağlarca (Türk)Kuvayi Milliye DestanıNazım Hikmet (Türk)HeriadeVoltaire (Fransız)2)YAPAY DESTANLARYazarı belli olur.Daha yakın zamanda yazılmıştır.Olağanüstü durumlara az yer veren bir destan türüdür.style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilityppt_xppt_y

    10. Sayfa
    B) YAZILI EDEBİYATYazıya ilk aktarılan eserlerin bulunduğu dönemdir. Türkçe yazılı belgeler 6. yüzyıldan kalan Yenisey ve 8. yüzyıldan kalan Orhun Yazıtları’dır (Köktürk Kitabeleri). Orhun Yazıtları, Türklerin edebî değer taşıyan ilk yazılı metinleridir. Yazıtlarda kullanılan dil bütün dış etkilerden uzak, saf Türkçedir. Uygur yazıtları da bu dönemin eserlerindendir. Bu dönemde Türkler kendi alfabelerini (Göktürk, Uygu Uygurlar Budizm ve Maniheizm inancının yansıdığı metinler yazmışlardır. Uygur alfabesini kullanmışlardır.style.visibilitystyle.visibilityppt_xppt_y

    11. Sayfa
    . Yazılı dönemin genel özellikleri şunlardır:Türklerin yazıyı kullanmasıyla başlar.Yazılı dönem eserlerinde edebi bir dil kullanılmıştır.Yazılı eserlerde döneme özgü özellikler görülür.Bu dönem Göktürkler ve Uygur dönemi eserlerini kapsar. Göktürklerde, Göktanrı inancı vardır. Göktanrı inancı Göktürk Yazıtları’na da yansımıştır. Göktürkler milli bir alfabe olan Göktürk alfabesini kullanmışlardır.alfabesinden sonra ise Latin alfabesine dayalı yeni Türk alfabesi kullanılmıştır.Uygurlar Budizm ve Maniheizm inancının yansıdığı metinler yazmışlardır. Uygur alfabesini kullanmışlardır.Bu dönemde hem dini hem din dışı konular işlenmiştir.Türkler tarih boyunca geniş coğrafyalara yayılıp birçok kültürle etkileşime girdikleri için Göktürk, Uygur, Mani, Brahmi, Arap ve Latin alfabeleri gibi birçok alfabe kullanılmıştır.MS 8. yüzyılda yazılan Göktürk Yazıtları ile Uygur metinleri Türk edebiyatının ilk yazılı ürünleri kabul edilmektedir.8. yüzyıldan önce yazıldığı bilinen Yenisey Yazıtları’nda gelişmiş bir Türkçe kullanılmadığı için bu yazıtlar ilk yazılı, örnek olarak değerlendirilmez.Arkeolojik kazılarda deriler üzerine yazılmış olarak bulunan dini Uygur metinleri de ilk yazılı edebiyat örneklerimizdendir.style.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    12. Sayfa
    Uygur alfabesinin ardından İslamiyet’ten sonra Arap alfabesi kullanılmıştır. style.visibilitystyle.visibility

    13. Sayfa
    1)GÖKTÜRK (ORHUN-KÖKTÜRK) YAZITLARI Türklerin ilk yazılı eseridir.Doğu Göktürklerin tarihine ışık tutar.Söylev türünde yazılmıştır.Oldukça gelişmiş ve işlenmiş bir dil kullanılmıştır.Türk dilinin gelişmişlik düzeyine ilişkin etraflı bilgiler edinilebilir.Hem dinî hem de din dışı konular işlenmiştir.Tarih, coğrafya ve edebiyata kaynak olacak niteliktedir.Türk tarihini, toplumun yaşam biçimini, dünyaya bakış tarzını ortaya koyar.Kitabelerde idarecilerin ve sultanların halkı aydınlatması, yaptıklarının hesabını halka vermesi söz konusudur.Kitabeleri Strahlenberg bulmuş, 1893’te Wilhelm Thomsen okumuştur.Bir yüzleri Göktürk alfabesiyle, diğer yüzleri Çince yazılmıştır. Türklerin kullandığı ilk alfabe, milli nitelikler taşıyan Göktürk alfabesidir (38 harften oluşur, soldan sağa ve yukarıdan aşağıya yazılır.)style.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    14. Sayfa
    A)TONYUKUK ANITILiteratürdeki adıyla Bain Tsokto Yazıtı’dır 725 yılında dikilmiştir. Baş vezirlik görevi yapmıştır. Türklerin Çinlilerle mücadeleleri anlatılır. Türk milletine öğütler vermiş didaktik özellik gösterir. Eser anı özelliği göstermektedir.Yalın bir dille yazılmıştır.Tarihi bilgiler de vermektedir.style.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    15. Sayfa
    732  yılında Bilge Kağan tarafından kardeşi adına dikilmiştir.Kültiğin’in kahramanlıkları anlatılmaktadır.Göktürklerin savaşları,güçlü dönemi ve Çinlilerle yapılan mücadeleden söz edilmiştir. Orhun Yazıtları olarak bilinen yazıtlardan biridir. Bu yazıtta konuşan Bilge Kağan 'dır. Bilge Kağan, Göktürk Devleti'nin kuruluşu ve tarihi ile ilgili önemli bilgiler verirB)KÜLTİĞİN ANITIstyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    16. Sayfa
    C)BİLGE KAĞAN ANITI735 yılında Bilge Kağanın ölümünden sonra oğlu tarafından dikilmiştir.Bilge Kağanın ağzından yazılmıştır. Bu yazıt, Kül Tigin Yazıtına oranla daha çok tahribat görmüştür. Bu nedenle metinler kesik ya da okunamaz durumdadır.style.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    17. Sayfa
    2)UYGUR YAZILARIUygurlar Uygur alfabesini kullanmışlardır.Uygur alfabesi 14 harften oluşmuştur.Uygur metinleri daha çok Dini içerikli metinlerdir.(Maniheizm ve Budizm)Dinlerinden dolayı  Savaşçı bir toplum değildirler.(Dinlerine göre  savaşmak yasaktır.Uygurların erken yıkılmasına neden olmuştur.) Bu dönemde “Kökünç” denilen ilk tiyatro metni vardır.İlk şair olarak Aprınçur Tiğin bu dönemde görmekteyiz.( Kül Tarkan,Sıngku Seli Tutung da bu dönemdeki diğer sanatçılar olarak sayılabilir. O dönemdeki  önemli eserlerden bazıları şunlardır. Altun Yaruk,Sekiz Yükmek’tirstyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_y

    18. Sayfa
    İSLAMİYET ETKİSİNDE TÜRK EDEBİYATIstyle.visibilityppt_xppt_y

    19. Sayfa
    a)    İslamiyet’in etkisiyle ortaya çıkan edebiyattır.Türklerin islamı kabul etmesiyle eserlerde de İslam’ın etkisini görmekteyiz. b)    Dilde gittikçe yoğunlaşan bir Arapça-Farsça etkisi görülür. Bu dillerden alınmış kavram, sözcük ve tamlamalar kullanıldığı gibi, tamamen Arapça ve Farsça ile yazılmış eserler de vardır.c)     Genellikle yazılıdır. Sözlü edebiyat da İslami etkiler altında,halk arasında yaşamış ve gelişmiştir.d)    Yazılı eserlerin sahipleri bellidir. Anonim  ürün yok denebilecek kadar azdır.e)    Düzyazı da yaygınlaşmış olmakla birlikte, nazım türlerinin ağırlığı devam eder.f)      Nazımda; aruz ölçüsü, Arap ve İran edebiyatlarından girmiş nazım tür ve biçimleri, tam ve zengin uyak ön plana çıkmıştır. “Beyit”, en çok kullanılan birimdir. Halk arasında dörtlük birimi ve hece ölçüsü kullanılmaya devam edilmiştir.g) Bu dönemde özellikle Karahanlılar Türk dilini korumuş ve  gelişmesine katkıda bulunmuştur.h)    Şiirde daha çok bireysel duygular işlenmekle birlikte düzyazıda toplumsal konulara yönelme de görülür.i)       “Aşk” teması ön plana geçer. ”Kahramanlık” teması az işlenir. Dini konular da hem şiirde hem de düzyazıda önemli ölçüde yer alır. Tabiat teması araç olarak kullanılır.İSLAMİYET ETKİSİNDE TÜRK EDEBİYATI’NIN GENEL ÖZELLİKLERİstyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    20. Sayfa
    BU DÖNEMDEKİ ÖNEMLİ ESRELERstyle.visibilityppt_xppt_y

    21. Sayfa
    1-Anonim Halk Edebiyatı2-Aşık Edebiyatı3-Dini Tasavvufi (Tekke) Halk Edebiyatı

    22. Sayfa


    23. Sayfa
    HALK EDEBİYATIHalkın ortak malı olan ürünlerden oluşur.Dili sade, akıcı bir halk Türkçesidir.Şiirlerde hece ölçüsünün 7'li, 8'li, 11'li kalıpları ağırlıklı olarak kullanılır.Somut ve gerçeklerle iç içe bir edebiyattır.Şiirlerinin nazım birimi dörtlüktür.En çok yarım kafiye kullanılmıştır. Mecazlara ve edebi sanatlara fazla yer verilmez.Ölüm, aşk, tabiat sevgisi, ayrılık acısı, özlem, yiğitlik, toplumsal aksaklıklar gibi konular işlenir.Sözlü geleneğe dayanır.1-ANONİM HALK EDEBİYATIstyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    24. Sayfa
    2- AŞIK EDBİYATIAşıklar saz çalıp söylediği için bu adla anılır.Anadolu’da ilk örneklerine 15. yy’da rastlamaktayız.Bu edebiyatta usta-çırak ilişkisi vardır.Saz şairleri genelde okuma yazma bilmezler.bu yüzden doğaçlama söylerler.Dil sadedir.Halkın konuştuğu dildir.Nazım birimi dörtlüktür.Hece ölçüsü kullanılmıştırBu şairler kalıplaşmış sözler kullanmış diğer şairlere göre dilleri biraz süslüdür. Medrese eğitimi almış aşıklar aruz vezni ile de şiirler yazmışlardır. Aşıklar şiirlerin sonunda mahlaslarını (takma ad)kullanmışlardır.style.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    25. Sayfa
    3-DİNİ TASAVVUFİ HALK EDEBİYATIDini konular işediği için bu adı almıştır.Kurucusu 12. yüzyılda Doğu Türkistan'da yetişen Hoca Ahmet Yesevi'dir.Tekke Edebiyatı, Anadolu‘da 13. y.y.'dan itibaren gelişmiştir.Nazım birimi genellikle dörtlüktür.Hem aruz hem hece ölçüsü kullanılmıştır.Nazım birimi çoğunlukla dörtlüktür. Şiirlerin çoğu ezgilidir.Allah, insan, felsefe, doğruluk, ibadet gibi konular işlenmiştir.Dil halkın anlayabileceği şekildedir.(Aşık ve Anonim halk edebiyatına göre biraz ağırdır.)style.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    26. Sayfa
    BATI ETKİSİNDE TÜRK EDEBİYATI

    27. Sayfa
    4)CUM-HURİYETEDEBİYATI

    28. Sayfa


    29. Sayfa
    Batı edebiyatını örnek almışlar ve batı edebiyatına özgü yeni nazım biçimleri kullanmaya başlamışlardır.(Sone,Terzarima, Balad,Triyole gibi) Bu dönemde sosyal konulardan çok bireysel konulara yönelmişlerdir. Aşk,içe kapanıklılık,kızgınlık,üzüntü, gerçekten kaçma gibi temalar işlenmiştir. Her şey şiirin konusu olmuştur.Şiirde aruz ölçüsü kullanılmış bazı şiirlerde hece ölçüsü de kullanılmıştır.Dil bu dönemde de ağır,süslü ve sanatlıdır.Şiir düzyazıya(Mensur şiir) yaklaştırılmıştır.Şiirde musikiye önem verilmiştir.Kafiye kulak için anlayışı benimsenmiştir.Beyit güzelliği yerine bütün güzelliğine önem verilmiştir.Şiirde Parnasizm ve sembolizm akımının etkisi görülür.Romanlarda realizm ve naturalizm akımının etkisi görülür.Romanlarda kahramanlar  genelde  aydın kişilerden seçilmiştir.Romanlarda mekan genel olarak İstanbul’dur.Romanlarda düş ve gerçek çatışmaları gibi bireysel konular vardır.Batılı anlamda roman ve hikaye bu dönemde teknik bakımından çok ilerlemiş ve batılı tarzda yazılan ilk roman bu döneme aittir.Bu dönemde gazetecilik eski önemini yitirmiş yerine daha çok dergicilik çalışmaları almıştır.Tiyatro eski önemini yitirmiştir.SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATIstyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    30. Sayfa
    HÜSEYİN SUAT YALÇINSÜLEYMANNAZİFHÜSEYİN CAHİTYALÇINAHMETRASİM

    31. Sayfa
    TANZİMAT EDEBİYATIstyle.visibilityppt_xppt_y

    32. Sayfa
     Tanzimat Fermanının ilanından sonra bu edebiyatın tohumları serpilmeye başlamıştır. Batılı tarzda ilk eserler bu dönemde verilmeye başlanmıştır.Hak, adalet, özgürlük, vatan kelimeleri bu dönemde ilk defa kullanılmaya başlanmıştır. Tanzimat edebiyatı kendi arasında ikiye ayrılır.(Birinci-ikinci dönem) Yazı dilini halkın anlayacağı dile yakınlaştırmaya çalışmışlardır. Tiyatroyu halkı aydınlatma aracı olarak görmüşlerdir.Toplumcu bir çizgi tutmaya çalışmışlardır. Divan edebiyatındaki "bölüm güzelliğine" karşın "konu bütünlüğüne, güzelliğine" önem vermişlerdir.TANZİMAT EDEBİYATIstyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_y

    33. Sayfa


    34. Sayfa
    Divan edebiyatını eleştirmelerine rağmen onun etkisinden kurtulamamışlardır. Vatan millet, hak adalet, özgürlük gibi kavramlar ilk defa bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır. Batılı anlamda ilk esereler bu dönemde verilmeye başlanmıştır. Toplumu bilinçlendirmek için edebiyatı bir araç olarak görmüşlerdir.Dilin sadeleşmesi gerektiğini söylemişler ancak pek başarılı olamamışlardır bu konuda. Roman, modern hikâye, tiyatro, gazete, eleştiri, anı bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır.Bu dönemin sanatçıları aynı zamanda devlet adamı sıfatı da taşıyorlardı.Noktalama işareti ilk defa bu dönemde kullanılmıştır.TANZİMAT BİRİNCİ DÖNEMstyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    35. Sayfa
    “Sanat Sanat içindir. “Anlayışı vardır. Batı daha yakından takip edilmiş ve eserlerde bunları yansıtmışlardır.Dil birinci döneme göre daha ağır ve sanatlıdır. Şiirler aruz ölçüsüyle yazılmıştır.(Bazı şiirlerde hece ölçüsü vardır.) Divan edebiyatı nazım biçimleri yerine Batı edebiyatındaki nazım biçimleri kullanılmaya başlanmıştır. Şiirin konusu genişlemiş ve “Güzel olan her şey şiirin konusu olabilir.” Düşüncesi ile her konu da şiir yazılmıştır.Roman ve Hikaye teknik bakımından birinci döneme göre daha iyidir. Gazetecilik bu dönemde önemini yitirmeye başlamıştır. Tiyatrolar daha çok oynanmak için değil okunmak için yazılmıştır. Birinci dönemde olduğu gibi bu dönemde de Eski –Yeni çatışması yaşanmıştır.Muallim Naci ve Recai Zade Mahmut arasında. Şiirler de romantizmin, roman ve hikaye de ise realizmin ve naturalizm etkisi görülür. Bu dönem şiirleri Serveti Fünun edebiyatına zemin oluşturmuştur.TANZİMAT İKİNCİ DÖNEMstyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    36. Sayfa
    3)FECR-İ ATİ EDEBİYATI1901’ Servet-i Fünun edebiyatı kapatıldıktan sonra 8 yıl kadar edebiyatta boşluk oluşmuş ve 1909 yılında edebiyatımızda ilk defa bir beyanname ile kurulan topluluk olan Fecr-i Ati (Geleceğin Şafağı) topluluğu kurulmuştur. Edebiyatımızda ilk edebi topluluk olma özelliği gösterir. Servet-i Fünun edebiyatına ağır eleştiriler yaparak onların yaptığı çalışmaları eleştirmiş ve kendilerinin daha iyi bir edebiyat yapacaklarını ileri sürmüşlerdir. Servet-i Fünun edebiyatını eleştirmelerine rağmen onlardan daha ileri gidememiş hatta onların taklidi olmuşlardır. Sanat ve edebiyata en iyi hizmeti kendilerinin yapacağı düşüncesiyle yola çıkmışlar ve “Sanat şahsi ve muhteremdir.”ilkesiyle eser vermişlerdir.Sanat için sanat anlayışına bağlı kalarak eser vermişlerdir. Batı edebiyatını (Fransız edebiyatı) örnek almışlardır. Sembolizm akımının etkisinde kalmışlardır.Dil oldukça ağır ,sanatlı,süslü ve imgelerle doludur. Aruz veznini kullanmışlardır.Uzak çağrışımlar(Gerçeklikten uzak,soyut) olan tabiat tasvirleri yapmışlar,aşk  ve doğa konularına değinmişlerdir.Şiirlerde Arapça ve Farsça ağır tamlamalar kullanılmıştır.style.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    37. Sayfa


    38. Sayfa
     Türkçülük ideolojisini savunmuşlar ve bunu yaymaya çalışmışlardır Dilde sadeleşmeyi savunup halkın konuşma dilini kullanmışlardır.√ Halk şiiri nazım şekillerini kullanmışlardır.Halk şiirlerinin gerçek şiirlerimiz olduğunu savunmuşlardır. Aruz ölçüsü yerine Milli ölçümüz olan hece ölçüsü kullanmışlardır. Milli edebiyatla özellikle dil üzerinde anlaşılmıştır. Eserlerinde daha çok Anadolu, milli konular,tarih ve yerli hayat konu edinilmiştir. Bazı sanatçılar Türkçülük konusunu savunurken bazı sanatçılar şahsi konulara değinmiştir. Bu dönem sanatçıları farklı konular işlemiş kimse kimseye karışmamış bu yüzden uzun sürekli olmuş hepsinin ortak olduğu nokta dil konusu olmuştur.4)MİLLİ EDEBİYATstyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    39. Sayfa
    ÖNEMLİ SANATÇILARREŞAT NURİGÜNTEKİNstyle.visibilityppt_xppt_y

    40. Sayfa
    5)CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI

    41. Sayfa


    42. Sayfa


    43. Sayfa
     Cumhuriyetin ilanıyla başlar Kurtuluş Savaşı kazanılmış dolasıyla bu dönem edebiyatında her kurumdaki köklü değişiklikleri edebiyatta da görmekteyiz Bu dönem edebiyatında daha çok ulusalcı, milliyetçi, halkçı, uygarlıkçı bir edebiyat vardır Milli edebiyatta Anadolu’ya yönelme bu dönemde de devam etmiştir   Eserlerdeki dil sade ve açık bir dildir. Yazı dili ile halkın konuşma dili birbirine yakındır Atatürk inkılapları, Kurtuluş Savaşı bu dönem eserlerinin temelini oluşturmaktadırBu dönem eserlerinde Kurtuluş Savaşı, yeni devlet kurma mutluluğu, Anadolu insanının eserlerde etkileri açıkça görülmekte Halk şiirinden bu dönemde de yararlanılmış, şiirde hece ölçüsü kullanılmıştır Roman ve hikâyelerde milli konulara ve toplumsal konulara değinilmiştir, daha sonraları yeni konulara da değinilmiştirEdebiyatın bütün türlerinden başarılı eserler verilmiştir1923-1940 YILLARI ARASINDA TÜRK EDEBİYATIstyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    44. Sayfa
    Bu dönemde İkinci Dünya Savaşı edebiyatı derinden etkilemiştir 1940’dan sonra sanatçılar dilde ve şiirde birçok değişiklikler yapmıştırRomanlarda ve hikâyelerde daha çok köy yaşamında kente göç, işçi ve işveren sorunları, gecekondu yaşamı, kuşak çatışmaları gibi konular işlenmiştir Tercüme büroları sayesinde birçok eser Türkçeye çevrilmiştir Sosyal ve kültürel alandaki değişimler eserleri de etkilemiştir Bu dönemde farkı görüşlere sahip birçok topluluk kurulmuştur1940 SONRASI TÜRK EDEBİYATIstyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    45. Sayfa
    http://www.arslanhocam.com/?pnum=25&pt=Serveti+F%C3%BCnun+Edebiyat%C4%B1+%C3%96zelliklerihttp://www.forumalew.org/soru-lar-ve-cevap-lar/513974-gokturk-yazitlarinin-maddeler-halinde-ozellikleri.htmlhttp://www.arslanhocam.com/?pnum=7&pt=%C4%B0slamiyet+%C3%96ncesi+T%C3%BCrk+Edebiyat%C4%B1https://tr.wikipedia.org/wiki/Tasavvuf_edebiyat%C4%B1http://www.makalecafe.com/wp-content/uploads/2014/11/Tanzimat-Dönemi-Edebiyatı-ve-Çıkan-Gazeteler.jpghttpKAYNAKÇA

    46. Sayfa
    ://slideplayer.biz.tr/slide/1984452/https://tr.wikipedia.org/wiki/Tonyukuk_Yaz%C4%B1t%C4%B1https://tr.wikipedia.org/wiki/K%C3%BCl_Tigin_Yaz%C4%B1t%C4%B1https://tr.wikipedia.org/wiki/Uygur_alfabesihttp://edebiyatforum.com/halk-edebiyati/anonim-halk-edebiyati.htmlhttp://www.edebiyatfatihi.net/2014/09/tanzimat-edebiyati-olusumu1donem2donem.htmlhttp://slideplayer.biz.tr/slide/2615687/http://www.on5yirmi5.com/haber/egitim/ortaogretim/138758/turk-edebiyatinda-milli-edebiyat-donemi.html

    47. Sayfa
    ADI: AYŞENURSOYADI :KANBURSINIFI: 10-cNUMARASI: 1HAZIRLAYAN

    İndir / Download : 44_sözlü_edebiyat.pptx


    Yorumlar

    Sil