Nedir.Org*
Soru Sor

İmanın Mahiyeti Sunumları

  • 2
    4 yıl önce
    İlgili Yazı: İmanın Mahiyeti

    Dosya Adı: İmanın Mahiyeti Nedir Slayt Sunum PPTX

    (Göster / Gizle) Sunum İçeriği: Düz metin (text) olarak..
    1. Sayfa
    ANADOLU İMAM HATİP LİSESİAKAİD

    2. Sayfa
    Neler Öğreneceğiz?İman ve İmanın Mahiyetiİman ve Amel Arasındaki İlişkiİmanın Geçerli Olmasının Şartlarıİnanç Bakımından İnsanlarstyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    3. Sayfa
    Kalp ile tasdik, dil ile ikrar ne demektir?style.visibilitystyle.visibility

    4. Sayfa
    Tasdik etmek, doğrulamak, söylediğini kabullenmek, karşısındakine güven vermek gibi anlamlara gelir.Hz. Peygamberin Allah Teala’dan getirdiği kesin olarak bilinen hükümlere kalben inanmak ve bunu dil ile söylemektir.İman;1. İman ve İmanın Mahiyetistyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilityppt_xppt_yppt_yppt_yppt_ystyle.visibilitystyle.visibilityppt_xppt_yppt_yppt_yppt_y

    5. Sayfa
    style.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilityppt_wppt_h

    6. Sayfa
    İmanstyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    7. Sayfa
    style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    8. Sayfa
    “İnsanlardan bazıları da vardır ki inanmadıkları halde "Allah’a ve âhiret gününe inandık" derler.” (Bakara suresi, 8. ayet)style.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibility

    9. Sayfa
    Tahkikî İmanDelillere, bilgiye, araştırma ve kavramaya dayalı olan imana denir.İcmalî İmanPeygamberimizin inançla ilgili haber verdiği şeylerin hepsine birden topluca inanmaya denir. Taklidî İmanDelillere dayalı olmaksızın, ana-babadan veya çevresindeki insanlardan görerek ve öğrenerek iman etmeye denir. Tafsilî İmanPeygamberimizin Allah’tan (c.c.) haber verdiği şeylerin her birini delilleriyle bilip inanmaya denir.style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    10. Sayfa
    İman ile İslam arasında nasıl bir ilişki vardır?style.visibilitystyle.visibilityppt_wppt_hstyle.rotation

    11. Sayfa
    İman-İslam İlişkisistyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    12. Sayfa
    style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    13. Sayfa
    İman artıp azalır mı?style.visibilitystyle.visibility

    14. Sayfa
    İman, inanılması gereken hususlar açısından artmaz ve eksilmez.İman, nitelik yönünden yani güçlü veya zayıf olma açısından artar ve eksilir.İmanın Artması ve Eksilmesiİmanın artması ve eksilmesi konusu iki açıdan ele alınmaktadır.style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_y

    15. Sayfa
    1Bir kimse inanılacak esasların hepsini kabul etsefakat bir veya birkaçına inanmasa, mesela meleklere veya namazın farz oluşuna yahut adam öldürmenin haramlığına inanmasa iman etmiş sayılmaz.2İman edilecek esaslardan birini kabul etmeme durumunda iman gerçekleşmez. Bu yüzden inanılması gereken hususlar açısından iman artmaz veya eksilmez. İman, inanılması gereken hususlar açısından artmaz ve eksilmez. Çünkü;style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    16. Sayfa
    1İman nitelik bakımından farklı seviyelerde tecrübe edilir ve yaşanır.2Bazı kişilerin imanı kuvvetli ve olgun, bazı kişilerin ise zayıf olabilir.İman, nitelik yönünden yani güçlü veya zayıf olma açısından artar ve eksilir. Çünkü;style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    17. Sayfa
    “...İman edenlere gelince (her inen sure) onların imanlarını arttırır ve onlar sevinirler.” (Tevbe suresi, 124. ayet)“İmanlarını bir kat daha arttırsınlar diye müminlerin kalplerine güven indiren O’dur.”(Fetih suresi, 4. ayet)style.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibility

    18. Sayfa
    Amel olmadan iman olur mu?style.visibilitystyle.visibility

    19. Sayfa
    2. İman ile Amel Arasındaki İlişkiİman ile amel arasında sıkı bir ilişki vardır.Kişi imanını davranışlarına yansıtmalı, sadece sözleriyle değil davranışlarıyla da bunu göstermelidir.Zira Kur’an-ı Kerim’de pek çok ayette iman ve amel bir arada kullanılmaktadır.style.visibilitystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    20. Sayfa
    “Asra yemin olsun ki insan gerçekten ziyan içindedir. Bundan ancak iman edip salih amel işleyenler, birbirlerine hakkı tavsiye edenler ve sabrı tavsiye edenler müstesnadır.“(Asr suresi, 1-3. ayetler)style.visibilitystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibility

    21. Sayfa
    Çeşitli sebeplerle ibadet ve ahlaki davranışlardan birisini yerine getirmeme ya da haram olan bir fiili yapma sebebiyle amelde kusur, mümini dinden çıkarmaz.İman ile amel birbirlerinden farklı olmakla birlikte, adeta etle tırnak, ruh ile beden gibidir.Kişinin imanını olgunlaştırması, üstün bir dereceye yükseltmesi ve Allah’ın (c.c) vaat ettiği nimetlere kavuşması için ibadet etmesi ve salih amel yapması gereklidir.style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    22. Sayfa
    İman ile amel arasında iki yönlü bir ilişki vardır.Gerçek bir imanın, kişiyi doğru amelde bulunmaya sevk etmemesi mümkün değildir. Kalpte gizli kalmış fakat kişinin davranışları üzerinde etkisi görülmeyen, hayata yansımamış bir imanın sağlıklı bir iman olduğu şüphelidir. İmanın amele etkisi bakımından düşünüldüğünde;style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    23. Sayfa
    İmanın kalpteki varlığını devam ettirmesi, sağlamlaşması ve çevreye yansıması için ibadet, amel ve ahlâk gereklidir.İnsan sadece kalpteki inançla yetinir, Allah’ın emirlerini yerine getirmez ve yasaklarını çiğnerse dine ve Allah’a olan bağlılığı zayıflar.Amelin imana bakan yönü açısından düşünüldüğünde;style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    24. Sayfa
    Amel imandan ayrılır mı?style.visibilitystyle.visibilityppt_xppt_y

    25. Sayfa
    Amel imanın ayrılmaz bir parçası değildir.Ehl-i sünnet alimlerine göre amel, imanın parçası ve olmazsa olmaz rüknü değildir. Bütün dinî esasları kalpten benimsemiş fakat çeşitli sebeplerle buyrukları yerine getirmemiş veya yasakları çiğnemiş olan kimse, işlediği günahı helal saymadığı müddetçe mümin sayılır. style.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilitystyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibility

    26. Sayfa
    İman amel ilişkisi bağlamında büyük günahKur’an-ı Kerim’de bazı ayetlerde büyük günahın imanla birlikte bulunabileceği ifade edilmiştir. Örneğin, “Eğer müminlerden iki grup bir birleriyle vuruşurlarsa aralarını düzeltin ...“ (Hucurât suresi, 9. ayet) ayetinde adam öldürerek büyük günah işlemiş kişilerden “müminler” diye söz edilmiştir. Eğer amel imanın parçası olsaydı bu kişiler “mümin” olarak anılmazlardı.style.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilitystyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_wppt_h

    27. Sayfa
    İmanın geçerli olması için ne yapılmalıdır? style.visibilitystyle.visibilityppt_wppt_h

    28. Sayfa
    3. İmanın Geçerli Olmasının ŞartlarıBir kimsenin imanının geçerli olabilmesi ve ahirette ebedî kurtuluşa erdirebilmek için bazı şartları taşıması gerekir.style.visibilitystyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibility

    29. Sayfa
    “Artık o çetin azabımızı gördükleri zaman ‘Allah’a inandık ve O’na ortak koştuğumuz şeyleri inkâr ettik’ derler. Fakat azabımızı gördükleri zaman imanları kendilerine bir fayda vermeyecektir…” (Mümin suresi, 84-85. ayetler)İmanın dünyada hür iradeye dayalı bir tercih olması gerekir. Baskı ve tehdit neticesinde veya dünya hayatından ümit kesildiği bir zamanda olmaması gerekir.style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilityppt_wppt_h

    30. Sayfa
    Mümin, iman esaslarından birini inkâr anlamına gelen tutum ve davranışlardan kaçınmalıdır.“Şüphesiz, Allah’ı ve peygamberlerini inkâr edenler, Allah’a inanıp peygamberlerine inanmayarak ayrım yapmak isteyenler, ‘Peygamberlerin kimine inanırız, kimini inkâr ederiz’ diyenler ve böylece bu ikisinin (imanla küfrün) arasında bir yol tutmak isteyenler var ya; işte onlar gerçekten kâfirlerdir…” (Nisâ suresi, 150-151. ayetler)style.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibility

    31. Sayfa
    Mümin ne Allah’ın (c.c) rahmetinden ümidini kesmeli ne de ondan emin olmalıdır. Korku ile ümit arasında bulunmalıdır.“Allah’ın rahmetinden ümit kesmeyin. Çünkü kâfirler topluluğundan başkası Allah’ın rahmetinden ümit kesmez...” (Yusuf suresi, 87. ayet)style.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibility

    32. Sayfa
    İnanç bakımından insanlar nasıl sınıflandırılır?style.visibilitystyle.visibility

    33. Sayfa
    İnanç bakımından inanan ve inanmayan olarak insanlar ikiye ayrılır.4. İnanç Bakımından İnsanlarstyle.visibilitystyle.visibilityppt_wppt_hstyle.rotationstyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    34. Sayfa
    4.1. MüminAllah’a (c.c), Hz. Peygambere ve onun haber verdiği şeylere yürekten inanıp bunları kabul ve tasdik eden kimseye denir.Emirlerini yerine getiren bir kimse hakiki mümindir.Kur’an-ı Kerim’inHz. Peygamber’instyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilitystyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibility

    35. Sayfa
    Müminler iman üzere ölürlerse ahirette cennete girecekler, orada pek çok nimete kavuşacaklardır. style.visibilitystyle.visibility

    36. Sayfa
    Hz. Peygamber, müminlerin özelliklerini şöyle açıklamıştır: “Müminlerin iman bakımından en mükemmeli, ahlak bakımından en güzel olanıdır.” (Ebû Dâvûd, Sünnet, 15.)“Sizden biriniz kendisi için sevip arzu ettiği şeyi din kardeşi için de sevip arzu etmedikçe gerçek anlamda iman etmiş olmaz.” (Buhârî, Îmân 7.)style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    37. Sayfa
    Allah’ın birliğini, Hz. Muhammed’in peygamberliğini ve onun Allah’tan getirdiklerini kabul ettiğini söyleyerek görünürde Müslümanlar gibi yaşadığı hâlde, kalpten inanmayan kimselere denir.4.2. MünafıkMünafıkların içi dışı başkadır.style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    38. Sayfa
    Münafıklar İslam toplumu için küfrünü açıkça söyleyen kafirlerden daha tehlikelidirler. Münafıklar dıştan Müslümanmış gibi göründüklerinden tanınmaları mümkün değildir. Münafıklar içten içe Müslüman toplumun huzur ve düzenini bozmak isterler. Münafıklar gerçekte inanmadıkları için kâfirdirler ve cehennemliktirler.style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    39. Sayfa
    “İnsanlardan bazıları da vardır ki inanmadıkları hâlde ‘Allah’a ve ahiret gününe inandık.’ derler.”(Bakara suresi, 8. ayet) “Şüphe yok ki münafıklar cehennemin en alt katındadırlar. Artık onlara asla bir yardımcı bulamazsın.”(Nisâ suresi, 145. ayet)style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibilitystyle.visibility

    40. Sayfa
    İslam'ın temel prensiplerine inanmayan, Hz. Peygamberin Yüce Allah’tan getirdiği kesin olan ve tevatür yoluyla bize kadar ulaşmış bulunan esaslardan bir veya birkaçını yahut da tamamını inkâr eden kimseye denir.4.3. Kâfirstyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilityppt_xppt_y

    41. Sayfa
    Bir insan kafir olarak ölürse ahiretteki yeri ebedî cehennemdir.Bu konuyla ilgili Yüce Allah şöyle buyurmuştur: “(Ayetlerimizi) inkâr etmiş ve kâfir olarak ölmüşlere gelince, işte Allah’ın, meleklerin ve tüm insanların lâneti onların üzerinedir. Onlar ebediyyen lânet içinde kalırlar. Artık ne azapları hafifletilir ne de onların yüzlerine bakılır.”(Bakara suresi, 161-162. ayetler)style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilityppt_wppt_hstyle.visibility

    42. Sayfa
    Allah Teala’nın ilahlığında, isim, sıfat ve fiillerinde, eşi, dengi ve ortağı bulunduğunu kabul eden; O’na şirk koşan kimseye müşrik denir. Müşrik de kafirin bir türüdür.Müşrikler Allah’ın (c.c) varlığını inkâr etmezler. O’ndan başka ilah olduğunu kabul ederler. Fakat Allah’a (c.c) isimleri, sıfatları, mutlak irade ve otoritesi, yarattığını yönetip idare etmesi gibi hususlarda ortak koşarlar.style.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_wppt_hstyle.rotationstyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_wppt_hstyle.rotation

    43. Sayfa
    Küfür ile şirk arasında fark var mıdır?style.visibilityppt_wppt_hstyle.rotationstyle.visibility

    44. Sayfa
    ŞirkKüfürDaha geneldir.Küfür olduğu bilinen birtakım inançların kabulü ile gerçekleşir.Her şirk küfürdür.Daha özeldir.Allah’a, zât, isim ve sıfatlarında ortak tanıma sonucu meydana gelir.Her küfür şirk değildir.style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    45. Sayfa
    Biliyor musunuz?Müslüman olduğu bilinen bir kişiyi kâfir saymaya tekfir denir.Dinimizce Müslüman olduğunu söyleyen bir kimseye kafir denilmesi hoş karşılanmamış ve Yüce Allah “... Size selâm verene, dünya hayatının geçici menfaatine göz dikerek ‘Sen mümin değilsin’ demeyin...” (Nisâ suresi, 94. ayet) buyurarak bu konuda insanları uyarmıştır.style.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibilitystyle.visibilityppt_xppt_ystyle.visibility

    46. Sayfa
    Zarûrât-ı dîniyye kapsamına giren herhangi bir hususla alay etmek, bunlardan birisini hafife almak ve küçümsemek gibi davranışlar kişinin küfre düşmesine sebep olur.Dinen mükellef olan bir kişi, uyanık ve zihni duru iken, herhangi bir zorlama ve tehdit altında olmadan, isteyerek ve kasten ve ayrıca söylediği sözün küfre götürdüğünü bilerek bir küfür sözünü söylerse imandan çıkar.style.visibilitystyle.visibility

    47. Sayfa
    Ünitemizi Değerlendirelimİman ile amel arasındaki ilişkiyi kısaca açıklayınız.İmanın geçerli olabilmesi için taşıması gereken şartlar nelerdir?Küfür ile şirk arasındaki farklar nelerdir?Mümin, münafık ve kafir kime denir?style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    48. Sayfa
    Cevaplayalım1. Delillere dayalı olmaksızın, ana-babadan veya çevresindeki insanlardan görerek ve öğrenerek kişinin iman etmesidir.Tanımı verilen iman çeşidi aşağıdakilerden hangisidir?Taklidî imanTahkikî imanİcmalî imanTafsilî imanZarurî imanstyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.colorfillColorfill.typefill.on

    49. Sayfa
    2. İman; tasdik etmek, güven vermek demektir (I). Zarûrât-ı dîniyyeye kalben inanmak ve bunu dil ile söylemektir (II). Peygamberlerin bildirdiklerini tereddütsüz kabul etmektir (III). İman etmenin temel şartı buna kalpten inanmaktır (IV). Ayrıca ameller imanın birer parçasıdır (V). İnsan Allah’a iman ettikten sonra güzel davranışlar yapmalıdır (VI). Bu parçada verilen cümlelerden hangileri yanlıştır?I-IIII-IIIIV-VIII-IVI-VIstyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibility

    50. Sayfa
    3. Müslüman olduğu bilinen bir kişiyi, inkâr veya şirk özelliği taşıyan inanç, söz veya davranışından ötürü ---- saymaya ---- denir.Boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdaki kavramlardan hangisi gelmelidir?Kafir- İrtidatKafir- TekfirMünafık- FasıkMünafık- TekfirMümin- Fasıkstyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.colorfillColorfill.typefill.on

    51. Sayfa
    4. İmanın geçerli olabilmesi ve ahirette ebedî kurtuluşa erdirebilmesi için bazı şartları taşıması gerekir.Aşağıdakilerden hangisi bu şartlardan biri değildir?Kalpten iman edilmeli ve dil ile ikrar edilmelidir.İman dünyada hür iradeye dayalı bir tercih olmalıdır.Dünya hayatından ümit kesildiği anda iman edilmelidir.Allah’ın rahmetinden ümit kesilmemeli ve ondan emin olunmamalıdır.İman esaslarını inkâr eden tutum ve davranışlardan kaçınılmalıdır.style.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.colorfillColorfill.typefill.on

    52. Sayfa
    5. Küfür ile şirk kavramları arasında bazı temel farklar vardır. Bunlar:Küfür, şirke göre daha özel bir kavramdır.Her şirk bir küfürdür.Her kafir bir müşriktir.Şirk Allah’ın varlığına ve sıfatlarına ortak koşmaktır.Numaralı olarak verilen bilgilerden hangisi doğrudur?Yalnız IYalnız IVII ve IVI ve IIII, II ve IVstyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.visibilitystyle.colorfillColorfill.typefill.on

    53. Sayfa
    HazırlayanlarFurkan ÖZÜDOĞRU, Hatice Büşra PAKSOY, Dilek MENKÜÇRedaksiyonSuna AKKURT, Hüseyin KAZANTasarım ve DüzenlemeFaize ULUSOYstyle.visibility

    İndir / Download : 47_imanin-mahiyeti.pptx


    Yorumlar

    Sil