1808 1860 yılları arasında osmanlı mimarisinde hangi dönemin etkileri görülür
1808 1860 yılları arasında osmanlı mimarisinde hangi dönemin etkileri görülür sorusunun cevabı nedir?
İşte Cevaplar
Batılılaşma Dönemi (18. yy. Ortaları-19. yy. Başları)
Pera ve çevresinde kurulan elçilikler, beraberinde diğer ülkelerle temasın yoğunlaşmasını da getirmişti. Batılı kurum ve bilginin Osmanlı hayatında etkili olması Batılılaşma-modernleşme olarak anılan dönemi doğurmuştur. Elbette mimaride Osmanlı sanatının kendi içinde evrilen dinamik yapısı da etkili olmuştu. Batılı biçim ve üslupların Osmanlı mimarlığında plan tasarımından ziyade süsleme biçimlerinde kullanıldığı söylenebilir.Mimarlıkta bu dönemin Nuruosmaniye Camii’nin cephe ve avlu düzenlemesiyle başladığı kabul edilir. Bundan sonra Avrupa’daki moda akımlar Osmanlı zevk ve alışkanlıklarıyla yorumlanacaktır. Belirleyici üsluplardan Barok ve Rokoko üslubu 1730-1820’ler arasında hâkim olmuştu. II. Mahmud döneminde başlayıp I. Abdülmecid döneminde devam eden Napoleon menşeli Ampir üslup 1808-1860’lar arasına tarihlenebilir. İçinde bolca oryantalist ögeler taşıyan Eklektik üslup dönemi kabaca 1861-19. yy. sonuna dâhil edilebilir. Bu sırada Yunan, Gotik gibi Avrupa’nın tarihi kadim üslupları yeniden yorumlandı. Neo-klasik mimarlık bu anlayışın ürünüdür.
Diğer Cevaplara Gözat
Türk Ampir Üslubu
1808-1860 yıllarında verilen eserler bu üsluba dâhil edilmektedir. Osmanlı Devleti’nde çeşitli sahalarda yenilikler yapılmasının gerekli görüldüğü zamanda, III. Selim (1789-1807), II. Mahmud (1808-1839) ve Abdülmecid (1839-1861) dönemlerinde benimsenmiş ve âdeta devletin resmî üslûbu haline gelmiştir. Bu mimari akımın 19. yüzyıl başlarından başlayarak II. Mahmud yıllarında geliştiği söylenebilir (TDV Ansiklopedisi,1955:160).
Türk Ampir Üslubunun Özellikleri
- Camilerde son cemaat bölümlerinin kaldırılması,
- Minarelerin ana binadan ayrı bir birim olarak inşa edilmesi,
- Hünkâr dairelerine verilen önemin artması,
- Süslemede ise çiçek, yaprak ve bitki motiflerinden oluşan kompozisyonlar tercih edilmesi,
Bu dönemde mimaride başlıca görülen yenilikler olarak karşımıza çıkmaktadır.
II. Mahmut’un Tophane’deki kışlalar arasına yaptırdığı, Nusretiye Camisi, Ampir üslubunun başarılı ilk denemesi olarak kabul edilmektedir. Nusretiye Camisi gibi mimarı Balyan ailesinden olan İstanbul Ortaköy Camisi, Sultan Abdülmecit zamanında, Ampir üslup tarzında yenilenmiştir.
Ortaköy CamiiÖzellikle başkent İstanbul’da görülen bu üslup Avrupa Ampir üslubundan farklı olarak gelişmiştir. Avrupa Ampir'inde görülen insan ve hayvan figürleri yerine çiçek ve yaprak gibi bitkisel ve soyut motifler kullanılmıştır. Balyan ailesi bu döneme damgasını vurmuştur. Beylerbeyi Sarayı, Sadullah Paşa Yalısı ve Sultan Mahmut Türbesi bu üslubu taşıyan diğer önemli eserlerdir.
Beylerbeyi Sarayı