İşte Cevaplar
Cevap :
Diğer Cevaplara Gözat
Batı etkisinde Türk şiirinin özellikleri:
- “Sanat, toplum içindir.” anlayışını benimsediklerinden eserlerinde toplumu eğitme kaygısıyla sade bir dil kullanmaya çalıştılar.
- Şiirdeki değişmenin temelini Şinasi atmıştır.
- Şiirde şekil bakımından Divan edebiyatı gelenekleri büyük oranda sürdürülürken, konu bakımından sosyal ve felsefi konular işlenmeye başlanır.
- Şiirde estetiğe değil, içeriğe önem vermişlerdir.
- Batı edebiyatı nazım biçimleriyle şiir çalışmaları yapılmış; ancak pek başarılı olunamamıştır.
- Nazım birimi beyittir.
- Aruz ölçüsü kullanılmış, bazı şairler hece ölçüüsünü de denemiştir. (Ziya Paşa, Namık Kemal, R. Mahmut Ekrem...)
- Divan şiirindeki parça bütünlüğü anlayışı yerini konu bütünlüğüne bırakmış, beyitler arasında anlam birliği sağlanmıştır.
- Yeni Türk şiirinde doğa betimlemesinin ilk örnekleri yazılmış; A. Hamit Tarhan ilk pastoral şiir (Sahra) örneklerini yazmıştır.
Diğer Cevaplara Gözat
Cevap : Bu dönemde “Sanat toplum içindir.” görüşü benimsenmiştir. Bu nedenle şiirde söyleyişe değil fikre önem verilmiştir. Fransız edebiyatı örnek alınarak romantizmden etkilenilmiştir. Roman, tiyatro, makale gibi Batıdan alınan türler ve noktalama işaretleri de ilk defa bu dönemde kullanılmıştır.
Bu parçada sözü edilen edebî dönem aşağıdakilerden hangisidir?
A. Divan Edebiyatı
B. Tanzimat Edebiyatı
C. Servet-i Fünun Edebiyatı
D. Milli Edebiyat
Bu parçada sözü edilen edebî dönem aşağıdakilerden hangisidir?
A. Divan Edebiyatı
B. Tanzimat Edebiyatı
C. Servet-i Fünun Edebiyatı
D. Milli Edebiyat
Cevap : Tanzimat devri yazar, şair ve devlet adamlarındandır. Küçük yaşlardan itibaren bir taraftan Arapça ve Farsçayı öğrenmiş, bir taraftan da eline geçen divanları okumuştur. Hatta bir ara Divan edebiyatı tarzında şiirler yazmıştır. Yaşamının ileri ki yıllarında Fransızcayı öğrenmiş ve Fransızcadan eserler tercüme etmiştir. Fransız kültürüyle olan bu yakınlaşması Batı edebiyatı ile Divan edebiyatı arasında gelgitler yaşamasına neden olmuştur. Düşünsel yönden Batı etkisinde kalmasına rağmen, Divan edebiyatı geleneğinden kopmamıştır. “Harabat” isimli antolojisi, eski geleneğin en güzel örneğidir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A. Namık Kemal
B. Ziya Paşa
C. Şinasi
D. Abdülhak Hamit Tarhan
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A. Namık Kemal
B. Ziya Paşa
C. Şinasi
D. Abdülhak Hamit Tarhan
Cevap : Ettin âzâd bizi olmuş iken zulme esir
Cehlimiz sanki idi kendimize bir zencîr
Bir ıtık-nâmedir insana senin kanûnun
Bildirir haddini sultana senin kanûnun
Şinasi'nin, Tanzimat Dönemi'ne ait bu şiiriyle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A. Dönemin sosyal ve siyasî zihniyetini yansıtmaktadır.
B. Sanat yapma amacıyla yazılmıştır.
C. Eski edebiyatımızda görülmeyen bir konu ele alınmıştır.
D. Dönemine göre sade bir dili vardır.
Cehlimiz sanki idi kendimize bir zencîr
Bir ıtık-nâmedir insana senin kanûnun
Bildirir haddini sultana senin kanûnun
Şinasi'nin, Tanzimat Dönemi'ne ait bu şiiriyle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A. Dönemin sosyal ve siyasî zihniyetini yansıtmaktadır.
B. Sanat yapma amacıyla yazılmıştır.
C. Eski edebiyatımızda görülmeyen bir konu ele alınmıştır.
D. Dönemine göre sade bir dili vardır.
Cevap : (I)Tanzimat şiirinde biçimsel olarak eskiye bağlı kalınmış, içerikte yenilik yapılmıştır. (II)Batı edebiyatının etkisiyle biçimsel yenilikler yapan II. Dönem sanatçıları, I. Dönem sanatçılarından daha yenilikçidirler. (III)Eskiyi ve yeniyi bir arada bulundurması yönünden şiirlerde bir ikilik dikkat çeker. (IV)Adalet, hak, hukuk, vatan gibi yeni konular işlenmekle birlikte, (V)Divan edebiyatının “parça güzelliği” anlayışı sürdürülmüştür.(V)
Tanzimat şiiriyle ilgili olarak numaralı yerlerin hangisinde bir bilgi yanlışı söz konusudur?
A. I
B. II
C. III
D. V
Tanzimat şiiriyle ilgili olarak numaralı yerlerin hangisinde bir bilgi yanlışı söz konusudur?
A. I
B. II
C. III
D. V