Nedir.Org
Soru Tara Cevapla Giriş


Cevap Ara?

14.756.348 den fazla soru içinde arama yap.

Sorunu Tarat
Kitaptan resmini çek hemen cevaplansın.

Drama planı örneği (İlkokul)

sorusunun cevabı için bana yardımcı olur musunuz?

Bu soruya 2 cevap yazıldı. Cevap İçin Alta Doğru İlerleyin.
    Şikayet Et Bu soruya 0 yorum yazıldı.

    İşte Cevaplar


    Zeus

    • 2022-10-24 10:58:44

    Cevap :

    HAFTA

    TARİH

    YAPILACAK ÇALIŞMALAR  /   İŞLENECEK KONULAR

    1

    09.02.2015

    TANIŞMA VE ISINMA OYUNLARI

     

    10-11-12/02/2015

    -YARATICI DRAMAYA KATILMAYA İSTEKLİ OLMA

    -YARATICI DRAMAYI TANIMA

    -YARATICI DRAMAYI SEVME

     

     

     

    2

    16-19 /02/2015

    RAHATLAMA OYUNLARI

    -YENİ DURUMLARA UYMAYA İSTEKLİ OLUR

    3

    23-26/02/2015

    İMGELEMİ GELİŞTİRMEK

    -ETKİNLİKLERDE KİŞİSEL YETENEK VE BECERİLERİNİ GELİŞTİRİR.

     

     

     

     

     

     

    4

    2-5/03/2015

    DUYU VE DEVİNİM OYUNLARI

    -DUYULARIN GELİŞİMİNİ SAĞLAYARAK KENDİNİ VE ÇEVRESİNİ TANIR,ANLAMLANDIRIR,KEŞİFTE BULUNUR

     

     

     

     

     

     

    5

    9-12/03/2015

    BİRLİKTE KEŞFETME

    -BİRBİRLERİNİ DAHA İYİ TANIRLAR

     

     

     

     

     

     

    6

    16-19/03/2015

    ÖYKÜ KURMA

    -SÖZEL VE HAREKETSEL GELİŞİM

     

     

     

     

     

     

    7

    23-26/03/2015

    RİTMİK VE DEVİNİM OYUNLARI

    -SÖZEL VE BEDENSEL İFADE GELİŞİMİ

     

     

     

     

    30/03

     

    8

    03/04/2015

    SÖZCÜKLERİN GÜCÜ

    -KONUŞMANIN ÖNEMİ VE ETKİSİ

     

     

     

     

     

     

    9

    6-9/04/2015

    DOĞAYI KEŞFETME

    -DOĞANIN İÇİNDE KENDİSİNİ VE ÇEVRESİNİKEŞFETME

     

     

     

     

     

     

    10

    13-16/04/2015

    YAZMA YETENEĞİNİN GELİŞİMİ

    -YARATICILIĞI GELİŞTİRME VE YAZINSAL GELİŞİM

     

     

     

     

     

     

    11

    20-23/04/2015

    GÖSTERİYE HAZIRLANMA

    -SÖZEL VE HAREKETSEL GELİŞİMİ SAĞLAMA

     

     

     

     

    27-30/04/2015

     GÖSTERİYE HAZIRLANMA

    -SÖZEL VE HAREKETSEL GELİŞİMİ SAĞLAMA

    12

     

     

     

     

     

    13

    4-7/05/2015

    YIL SONUNDA OYNANACAKOYUNU TANIMA

    -SÖZEL VE HAREKETSEL GELİŞİMİ SAĞLAMA

     

     

     

     

     

     

    14

    11-14/05/2015

    YIL SONUNDA OYNANACAK

    OYUNU TANIMA

    -SÖZEL VE HAREKETSEL GELİŞİMİ SAĞLAMA

     

     

     

     

     

    YIL SONU ETKİNLİĞİNDE OYNANACAK OYUNUN KOSTÜM VE DEKORUNU TASARLAMA

    -SÖZEL VE HAREKETSEL GELİŞİMİ SAĞLAMA

    15

    18-21/05/2015

     

     

     

     

    16

    25-29/05/2015

    DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI

     

     

     



    Diğer Cevaplara Gözat
    Cevap Yaz Arama Yap

    Zeus

    • 2022-10-24 11:06:45

    Cevap :

    İLKÖĞRETİMDE DRAMA ÇALIŞMASI

    Eğitim sistemimize sunulan en büyük eleştiri, Çocukların ezberci eğitimle yetiştiriliyor olmalarıdır. Geleceğimizin güvencesi olan çocuklarımızın sosyal, kendine güvenen, yaratıcı, kendini ifade edebilen, başkasını dinleyen ve anlayan, paylaşan, eşitlikçi bireyler olarak yetişmeleri için drama en önemli eğitim seçeneklerinden birini oluşturmaktadır.

    NEDEN DRAMA?
    Çocuklar dramayı çocuklar; gerçek dünyaya ait kendi gözlem ve deneyimleriyle hayali bir dünya yaratmak için kullanırlar. Bu hayali dünyada; yaratarak, gelişerek, yansıtarak kendisini, arkadaşlarını, ailesini, çevresini tanır ve anlar.
    Dramanın en önemli özelliklerinden biri de çocukları grup çalışmalarına yönelterek karşılıklı güven ve dayanışma yeteneklerini geliştirmektir. Bu yolla çocuk; grup içinde her bireyin önemini fark edecektir.

    DRAMA VE DRAMANIN EĞİTİMDEKİ YERİ
    Drama aynı zamanda kendi başına çocuğun kişisel gelişimi için kullanılır. Drama gerçek dünya deneyimleriyle hayal gücünün bir araya geldiği bir yerdir. Drama; sanat, müzik, dansla pek çok ortak noktada buluşur. Bu buluşmadan bir gösteri ortaya çıkabilir.

    ÇOKLU ZEKA EĞİTİMİNDE DRAMANIN YERi
    - Çoklu zeka kuramına göre insan beyni,
    * Sözel- dilsel zeka,
    * Mantıksal- matematiksel zeka,
    * Görsel- uzamsal zeka,
    * Müziksel- ritmik zeka,
    * Bedensel - kinestetik zeka, .
    * Doğa zekası,
    * Kişiler arası zeka
    * İçsel zeka alanlarını içermektedir.


    DRAMA NEDiR?
    Drama sözcük anlamı olarak hareket etmek, eyleme geçmektir. Drama dersi de çocuğu harekete geçirerek öğretmeyi amaçlar. Çocuklar, sıralarında oturmak yerine eylem içerisinde farkına varır, anlar ve öğrenirler. Oyun; çocuğun harekete geçtiği ilk etkinliktir. Çocuğun eylem içinde öğrenmesini amaçlıyorsak onun eğlenme biçimini kullanmamız gerekir. Bu da oyunla gerçekleşir. Aslında drama dersini oyun dersi gibi düşünmek gerekir. Bilgiyi çocuğun dünyasına uygun hale getirerek ve onun öğrenme biçimini kullanarak ona vermektir aslında drama.

    YARATICILIK NEDiR?
    Öğrenen, düşünen, gelişen dönüştürebilen çocuk, yaratıcılığını da kullanarak insana özgü olan özelliğini fark ederek çeşitli ürünler sunacaktır


    DRAMATİZASYON VE DRAMA NEDEN KARIŞTIRILIYOR?
    Dramatizasyon, çocuğa verilen bir konuyu çocuğun jest ve mimiklerini kullanarak canlandırmasını istemektir. Ama bizim burada söz ettiğimiz drama yaratıcı drama yöntemi çocuğa neyi nasıl oynayacağını söyler ve onu rahat bırakır. Dramatizasyon doğaçlamaya izin vermez.

    Drama da öğretmen de oyunun bir parçasıdır.

    DOĞAÇLAMA NEDiR?
    Çocukların kendi aralarında oynadıkları oyunları gözlemlerseniz tamamen doğaçlama bir durumun içinde olduklarını göreceksiniz. Önceden öğrendikleri bilgileri yeni bir duruma uydurma ve bu duruma uyum sağlayıp yaratıcılıklarını kullanarak eğlendiklerini göreceksiniz. Işte bu duruma biz doğaçlama diyoruz. Önceden planlanmamış sadece anında gelişen oynama halidir doğaçlama.

    Yapacağınız ilk doğaçlama çalışmalarında çocuklar kendi aralarında oynadıkları gibi rahat olmayacak, çekingen davranacaklardır. Çünkü kendi aralarında oynadıkları oyunlarda karşılarında seyirci yoktur. Fakat şemdi oyunlarını seyirci karşısında sergilerler. Çocuklar bu durumu kısa sürede aşacaklardır ve onların ne kadar yaratıcı olduklarını gördükçe şaşmamak elde değildir.

    DRAMANIN ÇOCUĞUN GELİŞİMİNE KATKILARI NELERDiR?
    * İmgelem (hayal) gücünde gelişme
    * Bağımsız düşünebilmede gelişme
    * İş birliği yapabilme özelliğinde gelişme
    * Sosyal ve psikolojik duyarlılıkta gelişme
    * Konuşma becerisinde gelişme
    * Sözcük dağarcığında gelişme
    * Düşüncelerin yazılı ve sözlü anlatımında gelişme
    * Dinleme becerisinde gelişme
    * Okuma ve yazma becerisinde gelişme
    * Yaratıcılık ve estetik gelişimini sağlama
    * Etik değerlerinin gelişmesine olanak sağlama
    * Kendine güven duyma karar verme becerilerinde gelişme
    * Çevresindeki canlı ve cansız varlıkları tanıma ve algılamada gelişme
    * Özellikle doğaçlama çalışmalarında iç tepkilerinden ve dürtülerinden yaralanmada gelişme kendini tanıma sürecini başlatır, kendine güven duygusu gelişir

    DRAMA ARAÇ GEREÇLERi NELERDiR?
    Çocuğun kullanmak isteyeceği araç ve gereçler, günlük hayatımızda kullandığımız her şey olabilir.

    DRAMA ÖGRETMENİNİN ÖZELLİKLERİ NELER OLMALIDIR?
    * Drama öğretmeni bir dost bir arkadaş gibi olmalıdır. Oyun alanında o da oyunculardan birine dönüşmelidir.
    * Drama öğretmeni kusur, yanlış ve doğru aramamalıdır.
    * Drama öğretmeni düzgün akıcı bir dil kullanmalıdır.
    * Drama öğretmeni sabırlı olmalı ve oyun oynamayı sevmelidir.
    * Drama öğretmeni her öğrencinin kendine ait bir dünyası olduğunu unutmamalı ve bu dünyaya saygı duymalıdır.
    * Drama öğretmeni sıkılmadan her çocuğu dinlemelidir.
    * Drama öğretmeni öğrenmeli ve öğretmelidir. Ama öğretirken de öğrendiğini unutmamalıdır.

    DRAMA OYUN ALANI NASIL OLMALIDIR?
    Oyun alanı öncelikle temiz olmalıdır. Çocukların yere yatacağı ve oturacağı düşünülerek yerlere minder konmalıdır. Oyun alanının temizliği için her çocuğun özel ayakkabıları, çorapları, patikleri ve pisipisileri olmalıdır.
    * Oyun alanı yeterince boş bir alan olmalıdır.
    * Oyun alanı gürültüden korunmalıdır.
    * Oyun alanı normal sıcaklıkta olmalıdır.
    *' Oyun alanının aydınlatması iyi olmalıdır.
    * Oyun alanında çocuk kendini güvende ve rahat hissetmelidir.
    * Oyun alanında çocukların fizikselolarak zarar görebileceği eşyalar olmamalıdır

    DRAMA DERSİNİN DEGERLENDİRİLMESİ NASIL OLMALIDIR?
    * Dramaya aktif olarak katılıyor mu?
    * Dramaya katılımda istekli mi?
    * Drama dersine yönelik olarak olumlu bir tutuma sahip mi?
    * Dramaya katılırken iş birliği içerisinde mi?
    * Ikili, küçük gruplar ya da tüm sınıfla birlikte çalışabiliyor mu?
    * Sözel ve hareketsel yollarla kendini ifade edebiliyor mu?
    * Duygularını, düşüncelerini, yaşantılarını ve olayları ifade etme yeteneği gelişiyor mu?
    * Drama yolu ilegirişkenliği gelişiyor mu? .
    * Iletişim kurma becerileri artıyor mu?
    * Konuştuğu dili kullanma yeteneği gelişiyor mu?
    * Problem çözme ve karar verme yetisi gelişiyor mu?
    * Doğaçlama oyunları oynamaya istekli mi?
    * Anında, kendiliğinden davranabiliyor mu?
    * Somut - soyut arasında ilişki kurabiliyor mu?
    * Sembolik gösterimleri algılayıp aktarabiliyor mu?
    * Yaratıcı ve hayal gücüne dayalı roller üretebiliyor mu?
    * Bireysel yaratıcılığını ve hayal gücünü drama ortamına tümüyle aktarabiliyor mu?
    * Bedenini ses, jest, mimik ve sözel olarak roldeki ya da öyküdeki duygu ve hareketlere uygun olarak ifade edebiliyor mu?
    * Kuklayı kullanarak bir karakter yaratabiliyor mu?
    * Grup önünde ya da gerekirse seyirci önünde oynayabilme rahatlığına sahip mi?
    * Grupla birlikte düşlerini, duygularını ve rollerini tartışabiliyor mu?

    YARATICI DRAMA AŞAMALARI

    A - ) Isınma  ( Yürüme – Koşma – Duyumsama )
    B - ) Canlandırma ( Doğaçlama – Rol Yapma )
    C - ) Değerlendirme

    Bir nesneyi gerçek işinde kullanma düşünmedir. Ama nesneyi gerçek işinden farklı olarak kullanmaya yaratıcı düşünme denir.

    ISINMA ÇALIŞMALARI

    * TANIŞMA    : Halka biçiminde durulur. İlk başlayan isminin ilk harfi ile başlayan bir özellik veya sıfat ile birlikte kendi adını söyler. Sonra her sırası gelen kendinden önce gelenlerin sıfat ve isimlerini ve sonra da kendi sıfat ve isimlerini söyler.

    * MEYVE SEPETİ : Halka olunur lider herkese renk, sayı, özellik ya da herhangi bir kavram verir. Sonra bir ebe seçilir. Ebe ortaya geçer. Ortak özelliğe sahip olanların yer değiştirmesini söyler. Boş yere geçmeye çalışır. Mevsimleri, sayıları, tek-çift sayıları, kişilik özellikleri, İngilizce kavramlar verilirken oynanabilir.

    * KATİL KİM : Herkes ortamda serbestçe dolaşırken, lider komut verince, gözler kapanır. Lider bir kişiye dokunarak katili belirler. Gözler açılır, yine alanda serbest dolaşılır. Katilin göz kırptığı kişi öldüm diyerek oyundan çıkar. Katili doğru ya da yanlış olsa da tahmin eden kişi lidere söyler ve o da oyundan çıkar. İkinci yolu da halka olunur, lider birini ebe seçer. Ebe gözünü kapar. Grup sessizce katili seçer. Katil göz kırpar. Ebe katili tahmin etmeye çalışır. Göz göze iletişimim önem kazandığı yerlerde kullanılır.

    * KURTLA KUZU : Herkes halka şeklinde kol kola girer, kenetlenir. Bir kişi kuzu ve bir kişi de kurt seçilir. Kurt halkanın dışına çıkar. Grup kuzuyu korumaya çalışır. Grup halinde hareket ederler. Yardımlaşma, birlikte hareket etme amaçlanır.

    * HIRSIZ POLİS : Herkes halka şeklinde dizilir. Bir kişi hırsız , bir kişi polis olarak seçilir. Polisin gözleri bağlanır. Halka halinde olan öğrenciler duvar rolü oynarlar. Polis “Neredesin?” diye bağırır. Hırsız her defasında “Buradayım.” diye ses verir. Poliste sese göre hırsızı bulmaya çalışır. Amaç; duyuları kullanarak çalışma yapabilme.

    * GÖRMEDEN GEZDİRME : Gruptakiler ikişer ikişer eşlenir. Önce birinciler gözlerini kaparlar, eşlerini el ve kollarından tutarak, ortamda kimseye çarptırmadan sadece konuşarak yönlendirmeye çalışır. Sonra sadece eşinin omzundan tutarak, en sonda aynı işlemi parmak uçları değecek şekilde tekrarlanır. Sonra eşler rolleri değişir. Bir adı da güven oyunudur. Hayal gücünü kuvvetlendirmede, tasvir etme yeteneğini geliştirmede, yön duyguları ve sağ sol kavramını geliştirmede, fen bilgisinde canlı cansız varlıkları anlatmada, müze çalışmasında kullanılabilir.

    * ÇIĞLIK OYUNU : Halka olunur. Herkes önce yere bakar. Liderin komutu ile herkes ya sağa ya sola ya da karşıya bakar. Göz göze gelenler o anda çığlık atıyor. Çığlık atanlar oyundan çıkar.

    * ADAM ASMACA : Atasözleri ve deyim bulmak için kullanılır. Her öğrenciye bir atasözünü oluşturan harfler sırası ile kapalı olarak dağıtılır. Ebe olan kişi sesli ve sessiz harfleri söyleyerek bilinen harfler açılır. Ebe de bu atasözünü bulmaya çalışır.

    * ATASÖZÜ BULMACA : Değişik atasözleri sözcüklerine ayrılır. Her öğrenciye bir sözcük verirler. Lider atasözünden bir sözcük söyler diğer öğrencilerde bu atasözünü tamamlamaya çalışır.

    * ARASÖZÜ VEYA DEYİMİ CANLANDIRMA : Verilen atasözlerinin nereden çıktığını ya da anlamları konusunda canlandırma yaparlar. ( Ağzından baklayı çıkarmak, işin püf noktası, çizmeden yukarı aşmak, … )

    * EŞİNİN ELİNİ TANIMA : Herkes eşleştirilir. Eşinin elini iyice inceler. Sonra bir kişi ebe olur. Ebe olan dışarı çıkarılır. Grup içinde yer değiştirilir. Ebe gözü kapalı olarak gruba geri döner ve eşinin elini tanımaya çalışır.

    * HAYALİ İP ATLAMA ÇALIŞMASI : İki kişi ipi tutarmış gibi yapar. Diğerleri de sıraya geçer. Atlamaya çalışırlar. İkili atla çık yapılır, ip terse çevrilir, öyle atlanır.

    * KUŞ KARESİ ( EV SAHİBİ – KİRACI ) OYUNU : Üçerli gruplar yapılır, İki kişi yanlarda el ele tutuşur, ortaya birini alır. Bir kişi ebe seçilir. Ebe iç dediği zaman; iç kollar açılır (ortadakiler) halkanın içinden yer değiştirmeye çalışırlar. Ebe de onların yerine geçmeye çalışır. Dış dendiğinde dış taraftaki kollar açılır. Ortadaki dıştan yer değiştirmeye çalışır. İkisi birden dendiğinde iki kol birden açılır. İçten ve dıştan çıkabilir. Hop dendiğinde herkes başka bir üçlü yapmaya çalışır. Bu oyun kız erkek ayrımını aşmada kullanılır. Tek-çift, tekil-çoğul, dünya tabakaları ( iç ve dış tabakalar ) öğretmekte kullanılabilir.

    * İMAJİNASYON ( GÖZLEM ) ÇALIŞMASI : Gruptan yedikleri bir şeyi canlandırması istenir diğerleri de bunu bilmeye çalışır.

    Verilen bir objeyi kaç farklı şekilde kullanabileceklerini canlandırırlar. ( Diyelim bir fular çiçek, bant, yara bantı, başörtüsü, toz bezi …. olarak kullanılabilir.

    * EYLEM ÇALIŞMASI : 1 dakikalık eylem çalışması yapılır. Herkes ayrı bir eylemi canlandırır ama bu eylem canlandırılırken bir çatışkı yaşanmalıdır. Örnek eylemler :

    1. Televizyon seyretme
    2. Sıkıcı bir seminerdesin
    3. Garson servis yapıyor.
    4. Pazardan döndün kapıyı çalıyorsun
    5. Çocuğunuzu susturmaya çalışıyorsun
    6. Kartopu oynuyorsun
    7. Doğum sancısı çekiyorsun
    8. Kopya çekmeye çalışan bir öğrenci
    9. Düğünde uyuyorsun
    10. Can sıkıntısı yaşayan biri
    11. Telefon konuşması yapıyorsun
    12. Kapıyı açacaksın anahtarı bulamıyorsun
    13. Yağmurlu bir günde yürüme
    14. Yemek yapma
    15. Güneşleniyorsun
    16. Ders anlatıyorsun
    17. Futbol oynuyorsun
    18. Temizlik yapıyorsun
    19. Sigara içme
    20. Ders çalışma
    21. Çay demleme
    22. Araba kullanma
    23. Durakta bekleme
    24. Kahve yapma

    * HİKAYE OLUŞTURMA : İlk başta lider bir cümle söyler. Herkes bir cümle daha ekler. Hep birlikte bir hikaye oluşturulur.

    * FOTOĞRAFTAN DRAMA YAPMA : Birer fotoğraf verilir ve bu fotoğraftan canlandırma yapmaları  istenir.

    * ARKADAŞINI SEVER MİSİN ? : Grup halka şeklinde sıralanır. Ortada bir kişi ebe olur. Ebe bir kişiye; “ Ayşe arkadaşını sever misin? “ der. Ayşe: “ Kimi? “ der. Ebe de başka birinin adını söyler. Bu iki kişi yer değiştirmeye çalışırken ebe onların yerine geçmeye çalışır.

    * GRUP OLARAK KÖŞE KAPMACA : Beş gruba ayrılır. Bir grup ortada ebe grubu olur. Grup halinde yer değiştirmeye çalışılırken diğerleri grup halinde onların yerine geçmeye çalışır.

    * YAPIŞKAN KAĞITLAR : İki gruba ayrılınır.

    * KORUYUCU VE KORKULACAK KİŞİ SEÇME :

    * ELEKTRİK AKIMI :

    * SADECE A VE O SESLERİNİ KULLANARAK CANLANDIRMA :

    * ARTİKÜLASYON ÇALIŞMASI :

    * ŞİİRDEN DRAMA :

    * TEKERLEMELER İLE EYLEMLER :

    1.SELAMLAŞMA

    Amacı:Görsel ve işitsel belleği geliştirmek,insanlar arasındaki iletişimi geliştirmek.

    Hedef-Davranışları: Görsel ve işitsel hafızayı güçlendirebilme.

                          Grupla iletişim kurabilme.

                      İletişim ve etkileşim kurmada istekli oluş.

                                     Kendini ifade etme

    Oyunun İşlenişi:Öğrencilerden daire şeklini almaları istenir.Her öğrenciye konuyla alakalı isim verilir.Her öğrenci herhangi bir öğrenciye adını söyleyerek tokalaşır.Bu birkaç defa tekrarlanır.Sonra bir öğrenci diğerlerinin isimlerini söyleyerek alanlarına göre gruplandırır.

    Transfer:Öğrencilere bir yıldaki aylar veya mevsimlere göre meyve,sebzeler kavratılmak istendiğinde bu çalışma yaptırılabilir.

    Tartışma Soruları:Selamlaşma sonunda ne hissettin?

                                  Selam verdiği halde,selamına karşılık alamayan bir kişi ne hissedebilir?

                                  Siz insanlarla nasıl selamlaşıyorsunuz?

     

     

    2.KALE OYUNU

    Amaç:Sınıflandırma ve tanıma özelliklerini,zihinsel ve görsel belleği geliştirmek.

    Hedef-Davranışları: Görsel ve zihinsel hafızayı güçlendirebilme.

                      Benzerlik ve farklılıkları görerek sınıflandırabilme.

                                            İletişim ve etkileşim kurmada istekli oluş.

                                     Kendini ifade etme

                      Hızlı düşünme ve uygulama becerisi kazanabilme.

    Oyunun İşlenişi:Öğrenciler 4’er ya da 5’erli gruplar halinde el ele tutuşturulur.Bir kaçan bir de kovalayan iki öğrenci seçilir.Grup üyelerine isimler verilir.Kaçan öğrenci seçtiği bir grubun tüm üyelerinin adlarını bilmeye çalışır.Eğer bilirse grubun sonuna eklenir.Grubun başındaki öğrenci kovalayan,kovalayan öğrenci kaçan durumuna geçer.Oyun böyle devam eder.Oyun sonunda bir öğrenci tüm öğrencileri adlarını söyleyerek alanlarına göre gruplandırır.

    Transfer:Türkiye’deki bölgelerin tarım ürünlerinin kavratılmasında uygulanabilir.

    Tartışma Soruları:Kaçan durumundayken neler hissettin?

                                  İsimleri akılda tutabilmek kolay bir beceri mi?

                                                             

    1. RİTİMLE İSİM ÇALIŞMASI

    Amaç: Öğrencinin topluluk karşısında kendine güvenerek kendini ifade etmesini sağlamak.

    Hedef-Davranışları: İletişim ve etkileşim kurmada istekli oluş.

                                     Kendini ifade etme

                   Dikkatini ritme yoğunlaştırabilme.

    Oyunun İşlenişi: Öğretmen etkinliğin nasıl yapılacağını örnek olması açısından kendisi birkaç kez ismiyle ritm tutarak yapar. Yaptığı ritm çalışmasını önce birkaç kişiye yaptırır; sonra grubun tümünü etkinliğe katar. Birinci kişi ismiyle ritm tutarak etkinliği başlatır. Aynı şeyi sırayla herkes yapar. Burada önemli olan nokta ritmin bozulmadan sıranın sonuna kadar gitmesidir. Etkinlikte öğretmen isterse aktif rolde olabilir. Öğretmen etkinlik bitiminde herkese ismine uygun veya sevdiği bir şarkının ritmine kendi isimlerini uydurmalarını söyler. İsteyen öğrencilere veya kendisinin seçtiği bir öğrenci bu etkinliği yapar.

    Transfer:Müzik dersinde notaların öğretilmesinde uygulanabilir.

    Tartışma Soruları: İsimlerimiz olmasaydı ne olurdu?

                                   İsmin senin yaptığın ritmle söylense ne hissedersin?

     

    4.SES EFEKTLERİ ÇALIŞMASI

    Amaç: Bireyin çevresinde duyduğu seslere karşı daha duyarlı ve dikkatli olmasını sağlamak,hayal gücünü geliştirmek,sesleri,eşyaları…. zihninde canlandırılmasını sağlamaktır.

    Hedef-Davranışları: Zihinsel hafızayı güçlendirebilme.

                                     İletişim ve etkileşim kurmada istekli oluş.

                                     Dikkatini bir noktaya yoğunlaştırabilme.

                   Söylenen kavramları,eşyaları, olayları… zihninde canlandırabilme.

    Oyunun işlenişi: Öğretmen sınıftaki herkesin rahat bir şekilde oturmalarını ve gözlerini kapatmalarını söyler. Öğrencilerden sessiz bir şekilde anlattıklarını önce zihinlerinde canlandırmalarını ve etkinliğin ikinci bölümünde anlattığı öyküdeki sesleri istedikleri gibi çıkarmalarını söyler.Bu metin veya öyküler bir kasaba,pazar yeri,taşıtların çıkardıkları gürültü vb. gibi konuları içerebilir.Etkinliğin sonunda neler hissettiklerini o anı yaşayabildiler mi?..... vb sorular sorarak etkinliği öğrencilerin değerlendirmesi sağlanır.

    Transfer:Hayat bilgiis dersinde hayvan sesleri,taşıt sesleri öğretilirken uygulanabilir.

    Tartışma Soruları:Bütün sesleri tek tek algılayabildiniz mi?

                                 En çok hangi tür sesler ilginizi çeker?

     

    1. YARDIMSEVER-ÖZÜRLÜ

    Amaç: Olaylara farklı açılardan bakabilme,duyarlılık ve yardımseverlik kavramlarının çocukta gelişmesini sağlama.

    Hedef-Davranışları: İletişim ve etkileşim kurmada istekli oluş.

                                     Kendini ifade etme

                   Kendini başkasının yerine koyabilme.

    Oyunun İşlenişi:Sınıfta ikili gruplar oluşturulur. Etrafa sandalyeler dağıtılır.Ayrıca çeşitli eşyalar konulabilir.İkili oluşturulan gruplardan biri görme özürlü, diğeri onu gezdiren ve etrafı anlatan(müze,doğa…) yardımsever durumundadır.Görme özürlü arkadaşına yardım eden kişi(yardımsever) arkadaşını belinden ve elinden sıkıca tutması söylenir.Burada amaç gözü kapalı olan öğrencinin arkadaşına güvenmesi ve onun her dediğini yapmasıdır.Gezip gördüğü yerleri görmeyen arkadaşına hayal gücünü kullanarak tasvir etmesi beklenir.Sonra grup üyelerinin rollerini değiştirmeleri söylenir.Etkinliğin sonunda neler hissettikleri,zorlandıkları noktalar üzerinde durulur. Çevremızdekı özürlü ınsanlar sorulabılır ve bu oyun uygulatıldıktan sonra cocuklara özürlü insanlar hakkındaki eski ve yeni dusuncelerı sorulur ve mesela saglıklı olmanın ne kadar guzel oldugu farkına vardırılır.

    Transfer:Hayat bilgisi dersinde hayvanları koruma,çevreyi koruma gibi konularda uygulanabilir.Belirli gün ve haftalarda Kızılay,Yeşilay gibi haftalarda da uygulanabilir.

    Tartışma Soruları:Eski düşüncelerinizde bir değişiklik oldu mu?

                                  Elimizdeki kıymetli şeylerin değerini biliyor musunuz?(Sağlıklı olmak gibi)

                                  İnsanlara yardımcı olmak hakkında neler düşünüyorsunuz?

                                  Kendini özürlü olarak düşündüğünüzde neler hissediyorsunuz?

     

     

    6.İŞÇİ-PATRON/ANNE-ÇOCUK/ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ…VB. İLİŞKİLERİ

    Amaç:Kendisini başkasının yerine koyarak onlar gibi davranma,kendisini ifade etme becerisini geliştirme.

    Hedef-Davranışları: İletişim ve etkileşim kurmada istekli oluş.

                                     Kendini ifade etme

                      Hızlı düşünme ve uygulama becerisi kazanabilme.

                                           Kendini başkasının yerine koyabilme.

                   Dikkatini üstlendiği role yoğunlaştırabilme.

    Oyunun İşlenişi: Öğretmen öğrencilere çeşitli roller verir(işçi-patron,anne/baba- çocuk,öğretmen-öğrenci…..vb).Önce ikili gruplar halinde rollere bürünürler ve çalıştıktan bir süre sonra öğretmen birkaç çifti (isteyenleri veya öğretmen istediğini) çıkartır.Etkinliğin ikinci aşamasında bu sefer bireysel olarak hem şikayet eden hem de savunucu durumunda kendileri rollere bürünür.Örneğin; bir öğrenci önce çocuğun(kendisinin) şikayetlerini,annesiyle/babasıyla çatışmasını anlatır sonra annenin/babanın savunması neden böyle davrandıklarını açıklayıcı  bir oyun sergiler.Böylece anne/babasının neden böyle davrandığını daha iyi anlar.

    Transfer:Hayat bilgisi dersinde ailem,zengin,fakir ayrımı,hoşgörü,saygı,sevgi gibi kavramlar çalışılırken uygulanabilir.

    Tartışma Soruları:Gerçekten rolünüze bürünebildiniz mi?Neler hissettiniz?

                                 Kendinizi rahatlıkla ifade edebildiğini düşünüyor musunuz?

                                 İnsanlar arasında hoşgörünün yeri önemli mi?

     

     

     

    1. LİDER DEĞİŞTİR

    Amaç:Öğrencide etken ve edilgen durumda sorumluluk yetisini,zihinsel ve görsel belleği geliştirmek.

    Hedef-Davranışları: Görsel ve işitsel hafızayı güçlendirebilme.

                                     Grupla iletişim kurabilme.

                                     Kendini ifade etme

                      Hızlı düşünme ve uygulama becerisi kazanabilme.

    Oyunun İşlenişi:Öğrencilerden daire oluşturmaları istenir.Bir lider belirlenir.Hareket halindeki öğrencilerden lider öğrencilerin söyledikleri ve yaptıklarını tekrar etmeleri istenir.Her turda lider değiştirilir.

    Transfer: Beden eğitimi dersinde topa vurma tekniklerinin pekiştirilmesinde kullanılabilir.(voleyball,futbol,baskette topa vurma nasıl olur?gibi.)

    Tartışma Soruları:Başkasının yerine kendinizi koyduğunuzda acaba aynı duyguları paylaşabildiniz mi?

                                 Etken konumundayken mi daha rahattın,edilgen konumundayken mi?

     

     

     

     

    1. SIRT SIRTA DANS OYUNU

    Amaç:Öğrencileri etken ve edilmen durumda bırakarak onların neler hissettiğini tespit etme.

    Hedef-Davranışları: Görsel hafızayı güçlendirebilme.

                                     Grupla iletişim kurabilme.

                                     İletişim ve etkileşim kurmada istekli oluş.

                                     Dikkatini eşinin hareketlerine yoğunlaştırabilme.

    Oyunun İşlenişi:Öğrenciler 2’şerli gruplara ayrılır.gözler kapalı olacak şekilde sırt sırta verirler.Bir öğrenci etken bir öğrenci edilmen olarak belirlenir.Etken olan öğrenci çeşitli hareketler yaparken edilmen olan öğrenci de bunu hissederek aynı hareketi yapmaya çalışır.Daha sonra roller değiştirilerek tekrar edilir.

    Transfer:Türkçe dersinde her öğrenciye sesli ve sessiz okuma yaptırılır.Her iki durumda da neler hissettiği sorulur.

    Tartışma Soruları:Oyun sırasında zorlandığınız veya hoşunuza giden ne oldu?

                                  Birbirine uyum,işbirliği ve dayanışma gibi kavramlar deyince ne anlıyorsunuz?

                                 Etkenken-edilgenken neler hissetiniz?

     

    9.YALNIZ-BERABER-YALNIZ

    Amaç:Öğrencide grupla yapıldığında gruba uyumun sağlanması,tek yapıldığında özgüvenin geliştirilmesi.

    Hedef-Davranışları: Görsel ve işitsel hafızayı güçlendirebilme.

                                     Grupla iletişim kurabilme.

                                     Kendini ifade etme

                                     Hızlı düşünme ve uygulama becerisi kazanabilme.

    Oyunun İşlenişi:Öğrenciler sandalyelerinde rahat bir şekilde otururlar. Öğretmen öğrencileri yönlendirir.Yalnız dediklerinde ayaklarını öne uzatmalrını,kollarını kendilerine çekmelerini,beraber deyince de bacaklar yerde,kollarını da paralel şekilde uzatmalarını ister.Önce gözler açık/kapalı olarak, öğretmen komut verir.Sonra gözler açık/kapalı olarak, sessiz öğrenci kendi kendine komut verir.Daha sonra da gözler açık/kapalı olarak, sesli öğrenci kendi kendine komut verir.Etkinlik sonunda öğretmen hangi aşamada daha rahat hissettiklerini, komutlara uyabildiklerini sorar. Buna göre öğretmen verilen cevaplara göre etken ve  edilgen öğrencileri saptayabilir.

    Transfer:İlk okuma yazma dersinde herhangi bir harf kara kedi olarak belirlenir.Öğretmen bir kelime söyler.Kara kedi bu kelimenin başındaysa sağ eller,sonundaysa sol eller,ortasındaysa iki el birden kaldırılır.Yanlış yapan oyundan çıkarılır.

    Tartışma Soruları:Birbirne uyum,dikkat kelimeleri neyi çağrıştırıyor size?

                                  Etken durumundayken neler hissettiniz?

                                  Edilgen durumundayken neler hissettiniz?

     

    10.BEN ÖNEMLİYİM…(ÇANTA OYUNU)

    Amaç:Muhakeme ve empati özelliğini geliştirmek.

    Hedef-Davranışları: Zihinsel ve işitsel hafızayı güçlendirebilme.

                      Grupla iletişim kurabilme.

                      İletişim ve etkileşim kurmada istekli oluş.

                      Hızlı düşünme becerisi kazanabilme.

                      Benzerlik ve farklılıkları görerek sınıflandırabilme.

    Oyun Şekli:konuya göre her öğrenciye bir özellik verilir.Çanta oyununda öğrencilere cüzdan,bavul,öğrenci çantası,lüks yerlere giden çanta gibi özellikler verilir.Her öğrenci kendi özelliklerini söyleyerek kendisinin diğerlerinden daha önemli olduğunu vurgular.

    Transfer:Tarihte adı geçen önemli hükümdarların veya bitki çeşitlerinin öğrencilere tanıtılmasında uygulanabilir.

    Tartışma Soruları:Rolünüze büründüğünüzde neler hissettiniz?

                                Bazı şeylerin hayatımızda önemli yeri vardır.Sizin hayatınızdaki en önemli şey nedir?

                                 Karşınızdakinin duygularını anladığınızda çıkardığınız ders oldu mu?

     

     

     

    1. BEN VE BİZ

    Amaç:”Biz” de grupla hareket edebilmeyi,”ben” de tek başına hareket edebilmeyi başarmayı öğrenme.Öğrencinin duyuşsal özelliklerinin gelişmesini sağlama.

    Hedef-Davranışları: Görsel belleği güçlendirebilme.

                 Birlik ve beraberliğin önemini kavrayabilme.

                    Grupla iletişim kurabilme.

                 Kendini başkasının yerine koyabilme.

    Oyun Şekli:Yere bir naylon serilir.Bu naylon okyanustaki bir tekne,öğrenciler de alabora olmuş teknede kurtulmaya çalışan yolcular olarak kabul edilir.”Biz” kavramında toplu hareket etmeyi,arkadaşlarını düşünmeyi,”ben” kavramında ise tek başına mücadele etmeyi öğretebiliriz.

    Transfer:Milli Mücadele döneminde kurtuluş savaşında gösterdiğimiz üstün zafer bu şekilde anlatılabilir.

    Tartışma Soruları:Hayatta tek başına kalmak nasıl bir duygudur sizce?

                                  Mücadele etmek sizce önemli midir?

                                        Birlik ve beraberliğin sizin hayatınızdaki rolü nedir?

     

    12.TAŞ

    Amaç:Analiz,sentez,mukayese yeteneklerini,topluluk karşısında konuşma yeteneğini ve motivasyonu geliştirmek.

    Hedef-Davranışları: İşitsel belleği güçlendirebilme.

                      Benzerlik ve farklılıkları görerek sınıflandırabilme.

                                     Kendini ifade etme

                   Dinlediklerini analiz edebilme.

    Oyunun İşlenişi:Öğrencilerden rahat ettiği bir pozisyon almaları ve gözlerini kapatmaları istenir.Öğretmen değişik taşları konu alan kompozisyonu anlatır.Anlattıktan sonra öğrenciler hissettiklerini ifade eder.

    Transfer:Sosyal bilgiler dersinde çevre kirliliğinden etkilenen canlı cansız varlıkları konu alan bir kompozisyon hazırlanarak öğrencilerin konu hakkındaki görüşleri alınabilir.

    Tartışma Soruları:Duyduklarınız zihninizde nasıl canlandı,neler hissettiniz?

                      Dikkatinizi sürekli canlı mıydı,yoksa kopukluklar oldu mu?

                                  İlginizi en çok hangi kısım çekti?

          

    13.TABLO VE HEYKEL

    Amaç:Hızlı düşünme ve karar verme yetisini geliştirerek bir olaya farklı açılardan bakmayı sağlamak.

    Hedef-Davranışları: Görsel belleği güçlendirebilme.


       Grupla iletişim kurabilme.

       Kendini ifade etme

      Olaylar arasında bağ kurabilme

    Hızlı düşünme ve uygulama becerisi kazanabilme Benzerlik ve farklılıkları görerek sınıflandırabilme.


    Oyun Şekli:Öğrenciler sırayla tahtaya çıkar ve vücutlarıyla birbirlerini tamamlayacak şekilde pozisyon alırlar.Diğer öğrenciler de ortaya çıkan tabloyu yorumlar.

     

    Transfer:Türkçe dersinde öğrenciler vücutlarıyla birbirlerini tamamlayacak şekilde pozisyon alırlar.Diğer öğrencilerin de oluşturulan bu kompozisyonla alakalı bir öykü,şiir yazmaları veya resim yapmaları istenir.

     

    Tartışma Soruları:Anlatılanlardan farklı bir şeyler düşünen var mı?

                                  Bu tabloyu kendi anılarınızdan birine uyarlayabilir misiniz?

                                  Hepsinin arasında bir bağ var mı?

                                  İlginizi en çok çeken heykel hangisiydi?

    OYUN-1:

     

    KURAL:

     

    1. KENDİNİ BİR HAYVAN OLARAK DÜŞÜN
    2. KENDİNİ BİR BİTKİ-ÇİÇEK OLARAK DÜŞÜN
    3. KENDİNİ BİR NESNE OLARAK DÜŞÜN

     

    OYUN-2: AFİŞ OYUNU

     

    KURAL:

    1. En Az 45 Dk Sürüyor Ve Sonunda Değerlendirmeye Geçiliyor.
    2. A/3 Kağıtlar Kullanılıyor.
    3. Kağıtların Görülebileceği–Sergilenebilineceği Tahta Ayarlanıyor.
    4. 4-5 Kişilik Gruplar Oluşturuluyor.
    5. Grupların Bir Temsilcisi Oluyor.
    6. 1 Cümlelik Vurucu Bir Tanıtım Yapmaları İsteniyor.(Çağdaşlık, Sevgi, Disiplin Vb.)
    7. Semboller, Resimler İle Birlikte.

     

    OYUN-2: ELLE TAKİP

     

    KURAL:

    1. 2 Kişi Tahtaya Çıkarılıyor.
    2. İlk Önce Birinci Kişi Elini Kullanarak Karşısındaki Kişinin Göz Hizasında Takip Edeceği Hareketler Yaparak Sürekli Yer Değiştiriyor Ve Diğer Kişinin de Onu Sürekli Takip Etmesi Gerekiyor. Daha Sonra İkinci Kişi Aynı Şekilde Hareketler Yapıyor Ve Birinci Kişi Onu Takip Ediyor.
    3. Paylaşıma geçiliyor.

     

    OYUN-3: KÖR DÜĞÜM

     

    KURAL:

    1. Çift Sayıda Kişilerden Oluşan Bir Grup Ortaya Çıkıyor.
    2. Toplam da Maximum 8 Kişiyi Geçmeyecek Şekilde Grup Sayısı Ayarlanıyor.
    3. Bu Grup Yada Gruplar Bir Daire Oluşturuyor.
    4. İlk Önce “Sağ Eller Havaya” Diye Talimat Veriliyor.
    5. Üyeler Karşıdaki Kişilerden İstediği Kişi İle Tokalaşıyor.
    6. Sonra Eller Bırakılmadan “Sol Eller Havaya” Diye Bir Talimat Veriliyor. Bu Sefer Farklı Bir Kişi İle Tokalaşmaya Çalışılıyor.
    7. Şimdi eller karışık bunu ellerinizi bırakmadan ve sonunda yine daire olacak şekilde çözmeye çalışın deniliyor.
    8. Bu çalışma sırasında grup üyelerinden kimin aktif olduğunu, kimin sessiz kaldığını, kimin yönergelere uyduğunu kimin uymadığını çözüme direk olarak mı gidildiğini yoksa uzun uğraşlardan sonra mı gidildiğini, kimlerin çözüm ürettiğini, kimlerin tembel olduğunu gözlemliyoruz.
    9. Paylaşıma geçiliyor.

     

    OYUN-4: ONU ANLAT

     

    KURAL:

    Herkes ortada serbestçe yürümeye dolaşmaya başlıyor ve birden “durun” denilerek “en yakın olduğunuz kişi ile eşleşin ve 5 dakika içinde birbirinize kendinizi tanıtmaya çalışın” deniliyor.

    Kişiler tanıştıkları kişi sanki kendisiymiş gibi Ahmet bey tanıştığı Mehmet beyi tanıtırken ben Ahmet demiyor da ben Mehmet diye başlıyor ve Mehmet bey i tanıtmaya başlıyor. Sonra roller değişiyor.

     

    OYUN-6: ŞEKİL OYUNU

     

    KURAL:


    1. 4 kişi den oluşan bir grup ayarlanıyor.
    2. Yeteri kadar uzunlukta bir ip oluyor.
    3. Herkesin gözlerini kapatması isteniyor.
    4. Konuşmak yok
    5. Her üyenin iki elinde de ip oluyor.
    6. Sırayla talimatlar veriliyor.
    7. Örneğin “şimdi kare olun” deniliyor ve bunu yapmaya çalışıyorlar .
    8. Sonra gözler açtırılıyor ve oluşturdukları şeklin ne kadar kareye benzediği tartışılıyor.
    9. “Şimdi üçgen oluşturun” deniliyor
    10. “Şimdi yamuk oluşturun” deniliyor.
    11. Sonra gözler açtırılıyor …….

     

     

    OYUN-7: RESİM SEÇME

     

    KURAL:

    1. Kıskançlık ve rekabetin resmi yaptırılıyor.
    2. Resimler ortaya konuyor ve istediğiniz resmi seçiyorsunuz.
    3. Seçtiğiniz resmin sahibi ile eşleşiyorsunuz.
    4. 4 saat süren bir etkinlik
    5. Paylaşım yapılıyor.
    6. Bunun bir yönergesi var.

     

     

    OYUN-2: GRUBUN KURALINI BUL

     

    KURAL:

    1. Gruptan bir kişi kapı dışına gönderiliyor.
    2. Grup kendi içinde bir kural benimsiyor
    3. Kapı dışına giden kişi Sınıfa girdiği andan itibaren çeşitli sorular sorarak grubun kuralını bulmaya çalışıyor.

     

    Örneğin, her cevap veren kişi o anda çenesini kaşıyacak. Yada saçı ile oynayacak, yada avucunun içini kaşıyacak. Yada burnunu çekecek.

     

     

    OYUN-2: GÜVEN HAVUZU

     

    KURAL:

    1. Sahneye çıkarılan kişilerden bir grup oluşturuluyor.
    2. Eşleşmeler yapılıyor.
    3. Kişi geriye doğru yaslanmaya başlıyor ve diğer eş onu iterek doğrultmaya çalışıyor.
    4. Paylaşım yapılıyor. (eşimi zayıf gördüm güvenemedim vb açıklamalar yapılıyor.)

     

     

     

    OYUN-2: ÜSTTEN İLETİŞİM

     

    KURAL:

    1. Her üyeye bir numara veriliyor. 1-2, 1-2 gibi.
    2. Sonra el çırptığımda bir sonraki aşamaya geçilecek deniliyor.
    3. El çırpılıyor 1’ ler çömeliyor bu arada 2’ler de çömeliyor ve okul öncesi hayatını anlatmaya başlıyor.
    4. El çırpılıyor ve 2’ler bir kademe yükselerek ilkokul hayatını anlatmaya başlıyor.
    5. El çırpılıyor 2’ler bir kademe daha yükselerek ortaokul hayatını anlatmaya başlıyor
    6. Bu arada 1’ler devamlı sessizce dinliyorlar.
    7. Sonra 1’ler anlatıyor 2’ler dinliyor.
    8. Paylaşım yapılıyor.
    9. Önemli olan iletişimde farklı seviyelerin insanlara yaşattığı olumsuz duyguların öğrenilmesi. Çocuklarla göz hizasından kurulan iletişimin önemi.

    OYUN-2: SIRAYA GİRME

     

    KURAL:

    1. Küçük küçük kağıtlara 1-10’ a kadar rakamlar yazılıyor.
    2. Rastgele kişilerin arkalarına bu kağıtlar iğneleniyor.
    3. Kişilerin arkalarına iğnelenen rakamların ne olduğu o anda kulaklarına fısıldanıyor. Yani herkes arkasındaki rakamın ne olduğunu biliyor.
    4. Sonra “hadi bakalım şimdi tahtada 1-den 10- a kadar düzgün bir sıra yapın” deniliyor.
    5. Baş tarafın neresi olduğu söylenmiyor.hiiihhihihihi….
    6. Bu sırada bir etkileşim yaşanıyor.
    7. Herkes yerine geçiyor ve paylaşıma geçiliyor.

     

    OYUN-2: KULAKTAN KULAĞA

     

    KURAL:

    1. Kalabalık gruplarda uygulanıyor.
    2. Baştaki kişinin kulağına bir şey fısıldanıyor. O diğerinin omzuna vuruyor kendine dönmesini istiyor.
    3. Son kişiden bu fısıldanan şeyin ne oldu öğreniliyor.
    4. Arada bir sürü değişime uğrayan bu cümle sonuncu kişiden çok farklı bir şekilde öğreniliyor.

    Mesela; “bu yıl köprüye gelen zamlar çok fazla” cümlesini 1. kişiye sessizce fısıldayın. Bunu birinci kişi sözlü olarak değil de el ve beden hareketleriyle ikinci kişiye anlatmaya çalışacak ve sonuncu kişiye kadar gelişen komik durumları gözlemleyin. Sonuncu kişi hareketlerden anladığını cümleye çevirerek seyircilere anlatmaya çalışacak. Hareketleri tekrar etme/ettirme yok. Hihihihhihihh…

    Yada “portakalı soydum baş ucuma koydum” Ne söylediğimizi bir kağıda yazıp seyircilere gizlice gösteriyoruz.

     

    OYUN-2: ŞEKİL OYUNU

     

    KURAL:

    1. Bir öğretmen öğrenci rolüne giriyor ve tahtaya çıkarılıyor.
    2. Grubun diğer üyeleri yani öğretmenler bir öğretmen olarak öğrencilere nasıl davranıyorsa nasıl iletişim kuruyorsa o şekilde tahtadaki öğrenci rolündeki kişiye davranıyor yada sesleniyor. Aklına geldiği gibi serbest çağrışım yoluyla. ( Biraz olumsuz şeylerle ilgili ifadeler olması istenir )
    3. Tahtadaki Direnç gösterirse grup üyeleri o ifadeleri aralarında karar alıp topluca söyleyebilirler. Daha etkili olsun diye…
    4. Öğrenci rolüne giren öğretmene, yaşadığı duyguları ile ilgili paylaşım yaptırılıyor. Yaşanmış bir olayda öğretmenin birisi “bundan sonra asla öğrencilerime öyle hitaplar etmedim.” Demiş.

     

     

     

     

     

    OYUN-2: DUYGULAR

     

    KURAL :

    1. Son 3 ayda yaşadığınız duygularla ilgili olarak 5 tane temel duygunuzu yazın.
    2. Herkes yazdıktan sonra “sizce diğerlerine göre önemsiz 2 duygunun üzerini çizin” deniliyor.
    3. Daha sonra yine “kalan 3 duygunuzdan sizce diğerlerine göre önemsiz 2 duygunun üzerini çizin” deniliyor.
    4. Kalan sizin en temel duygunuzdur denilerek bu duygularını tek tek grupla paylaşmaları isteniyor.
    5. Bu oyunu saklayarak ikinci dönem tekrar uygulanması sağlanırsa arada değişen duyguların neler olduğu görülebilir.

     

     

    Temel İlkeler

    Burada sunulan eğitsel oyun ve etkinlikler amaçlarına uygun olarak çeşitli bölümler halinde sunulmuştur. Ancak oyun ve etkinliklerin farklı amaçlara da hizmet edebileceği dikkate alınmalıdır.

    1. Katılım İlkesi Tüm oyun ve etkinlikleri temel amacı; her bir öğrencinin "okul yaşamı" ve "eğitim sürecine" katılımını, istekliliğini artırmaktır.
    2. Kazan-Kazan İlkesi: Öğrencilerin her bir oyunda kendisini değerli ve önemli hissetmesinin devamını sağlamak ve hiçbir çalışmada hiçbir öğrencinin rencide olmasına izin vermemek en önemli gerekliliktir.
    3. İsteklilik ilkesi: Oyun ve etkinliklerde katılıma her öğrenci davet edilir ancak zorlanmaz. İsteksiz öğrenciler için oyun ve etkinlik dilimlerinde sağlanacak güzel ve sağlıklı deneyimlerle katılım desteklenmiş olur.

     

    Eğitsel Oyun Ve Etkinlik Uygulamaları I- Tanışma ve Kendini İfade Becerisi

    1) Kartvizit Oyunu: Her öğrenci kendisi için bir kartvizit hazırlar. Kendiyle ilgili istediği bilgileri bu karta işler. Bu kart yakaya asılabilir sıraya konulabilir ya da daha fazla sayıda hazırlanıp birbirlerine dağıtmaları sağlanabilir. Küçük yaş grubundaki çocuklar kartvizite yazı yazmak yerine küçük resimler yapabilirler. Örneğin bir öğrenci kendisini çilekle sembolize edebilir.

     

    2) 'Sevdiğim Şeyler Oyunu: Öğrenci sınıfta ortaya gelerek, adını ve hayatta en sevdiği şeyin ne olduğunu söyler. Bu her türlü nesne, kişi, duygu, davranış olabilir. Diğer arkadaşları tarafından alkışlanır.

     

    3) 'Ben panosu': Her öğrenci, kendisini tanıtıcı, sevdiği şeyleri, ileride yapmak istedikleri gibi pek çok bilgiyi yazdıkları ya da resmini yaptıkları bir pano hazırlar. Kartona, bir kağıda veya sırayla tahtaya hazırlıklarını yaparlar ve daha sonra sınıfla paylaşırlar. (Bu oyun 6., 7. ve 8. sınıflar için uygundur)

     

    4) 'Neşe Çemberi': Çocuklardan bir daire içinde durmaları ve kendilerini sakin ve mutlu hissettikleri bir hareket düşünmeleri istenir. İlk çocuk hareketini gösterir. Bir sonraki çocuk, hem bir önceki çocuğun hareketini, hem de kendi hareketini göstermelidir. Bundan sonraki çocuk, hem daha önceki her çocuğun hareketini hatırlamak ve göstermek, hem de kendisininkini yapmak zorundadır. Daire içinde hareketlerini sergilemiş olan çocukların sayısı arttıkça, bu hareketlerin tümünün hatırlanması zor olacaktır. Eğer çocuklardan biri belirli bir hareketi unutursa, gruptan yardım isteyebilir. Oyun, bu hareketleri keşfetmenin eğlenceli bir yoludur ve çocuğun rahatlaması ve kendini mutlu hissetmesinde önemli bir rol oynar.

    Bu şekilde, hem vücudu, hem de zihni rahatlatmak için farklı yollar keşfedilmiş olur.

     

    5) 'Adım saklı oyunu: Öğretmen elindeki topu birine atar. Her topu atan adını söyler. Herkes birbirinin adına aşina olduktan sonra, yine herkes topu birbirine atar ama bu defa kendi adının yerine sağındaki ve solundaki arkadaşının adını söyleyerek başka bir arkadaşına atar.

     

    6) 'Ben ve sevdiğim yemek': Belli sayıda öğrenci bir araya gelir. Karışık bir sırayla isimlerini ve en sevdikleri yemeğin adını (v.b.) söylerler. Sonra farklı bir şekilde dururlar ve önceki sırayla kendi sıraları gelince yine aynı şeyi bir önceki sıralamada söyledikleri gibi söylerler.

     

     

    II- Duyguları Tanıma ve İfade Etme Becerisi

    7) 'Bugün kendimi nasıl hissediyorum': Her öğrenci, bir kağıda yüzünü temsilen bir yuvarlak çizer. Bu yüze o gün kendilerini nasıl hissettiklerine dair bir duygu ifadesi çizer. Sonra birbirlerine gösterirler ve arkadaşları duygu

    sunu tahmin etmeye çalışırlar. Duygu ifadelerini gösteren EK 2'deki tablo duyguları zenginleştirmek veya duygu ifadelerini çeşitlendirmek için kullanılabilir.

     

    8) Duygum ne?' Oyunu: Bu grup öğrenci tahtaya gelir. Öğrencilere mimiklerini kullanarak istedikleri duyguyu sergilemeleri istenir. Bir süre sonra öğretmen "dur" der ve çocuklar yüzlerindeki duygu ifadesiyle kalırlar. Sınıftaki diğer arkadaşları hangi duyguyu gösterdiğini tahmin ederler.Oyun tekrarlanarak ve tahtaya çıkanların değiştirilmesiyle devam eder.

     

    9) 'Sessiz Duygu Oyunu: Öğretmen öğrencinin kulağına bir duygu söyler. Öğrenciden söz kullanmadan bu duyguyu bedeniyle ifade etmesi istenir.Arkadaşları duygunun ne olduğunu bulmaya çalışırlar.

     

    10) 'Ne Hissettim?' Oyunu: Bu etkinlikte aşağıdaki roller ikili gruplar halinde sı

    rayla canlandırılır:

     

    - Biri ders çalışan bir öğrenciyi canlandırırken diğeri gürültü yapan kardeşini canlandırır.

    - Biri ders çalışırken diğeri bağıra bağıra bir şey satan bir sokak satıcısını canlandırır.

    - Biri ağlayan bir çocuğu diğeri onu sakinleştirmeye çalışan annesini/babasını canlandırır.

    - Biri ev ödevini yapmayan bir öğrenciyi diğeri öğrencinin annesini/babasını ya da öğretmenini canlandırır.

    Sonra canlandırma yapan öğrencilerin neler hissettiği paylaşılır.

     

    11) 'Evet-Hayır' Oyunu: Öğrenciler ikişerli olarak ayrılır. Herhangi başka bir ifade kullanmadan, öğrencilerden biri "Evet" derken diğeri "Hayır" der. Birbirlerine farklı duygu ifadeleriyle sürekli olarak evet ve hayır derler.

    Belli bir süre sonra evet ve hayır diyenler yer değiştirerek, bir süre de bu şekilde devam ederler. Daha sonra neler yaşadıklarını paylaşırlar.

     

    III- işbirliği ve Ekip Oluşturma

    12) 'Damla Oyunu: Olabildiğince geniş ve sınırları belirli bir alan seçilir. Çocuklardan biri ya da grup lideri "ebe" olarak kabul edilir. "Ebe" olmayı isteyen kişi, grupta bulunan diğerlerini ebelemeye çalışır. Ebelenen kişi de  ebe" ile el ele tutuşarak bir "damla" oluşturur. Damlada bulunan bütün çocuklar el ele tutuşarak geriye kalan oyuncuları ebelemeye çalışırlar.Tüm grup damlanın bir parçası haline geldiğinde çocuklar oyunu kazanmış olur. Bu oyun, çocuklara ortak çalışma yürütmek ve işbirliği içinde hareket etmek gibi konularda yardım etmenin eğlenceli ve enerjik bir yoludur. Bu oyunda takım çalışmasına ve iletişim kurmaya gereksinim vardır ve bir güven duygusu oluşturur.

     

    13) 'Makina' Oyunu: Öğrenciler 6-8 kişilik küçük gruplara ayrılır. Her seferindeçocuklardan biri mühendis olur. Mühendis, makinenin her parçası için,bir başka çocuk seçer. Mühendis yapı taşını (başka bir çocuk) yerine doğru hareket ettirir ve çocuğu konumuna yerleştirir. Mühendis daha sonrayapı taşına basitçe tekrarlanan bir hareket (örneğin ileri ve geriye doğrusallanan bir kol) ve hareketlerle birlikte tekrarlanacak bir ses verir. Makinenin parçaları yerleştirildiğinde, mühendis yapı taşı olarak başka birçocuk seçer ve bu parçayı da makineye ekler. Birbirini takip eden her birparça, diğer parçalara dokunacak kadar yakın olmalıdır. Makine tamamlandıktan bir süre sonra, bir sonraki mühendis yeni bir inşaata başlar(Tüm çocukların makinelerinhepsinde de kullanılması zorunluluğu yoktur). Bu alıştırma, işbirliği ve fiziksel etkileşimi geliştirirve çocukların herbirinin makineyi oluşturan parçalardan biri olduğuna dair düşüncesini

    somutlaştırır.

     

    14) 'Yer bulma' oyunu: Yere üç farklı renkte kumaş serilir. Deniz, gök ve toprakolarak isimlendirilir. Öğretmenin komutuyla bütün öğrenciler uygun kumaşın üstüne basarlar. Öğretmen kumaşın boyutlarınıdeğiştirerek farklıbüyüklüklere sığmak için öğrencilerin yeni yöntemler geliştirmesini des

    tekler. Kumaş bulunamazsa yere tebeşirle gittikçe daralan şekiller çizilir.

     

    15) 'Sınıf Gazetesi': Küçük kağıtlara öğrenciler çeşitli haberler yazarlar. Haberler her konuda, gerçek veya gerçek olmayan her şey olabilir. Daha sonra küçük gruplar veya tüm sınıf için bir kartona yapıştırılarak gazete oluşturulur ve gazeteye ortak bir isim konur.

     

    16) 'Sıranı bekle'oyunu: Öğrencilerin hepsi ayakta ve birbirlerini görmedikleribiçimde dururlar ve herhangi bir sıra gözetmeksizin isimlerini (v.b.) söylerler. Ancak birbirlerini duyarak ve kollayarak hızlı bir biçimde isimlerini söylerler. İki kişi aynı anda ismini söylerse başa dönülür. Birkaç tekrarla oyun devam ettirilir.

     

    17) 'Sıra alma'oyunu: Bu oyunları 6'şar kişilik gruplarla uygulamak uygun olacaktır. Çocuklar balon veya top gibi sevdikleri bir malzemeyle sırayla kısa sürelerle (örn: 3 vuruş) tek başlarına oynarlar. Bir kişi oynarken mü

    dahale etmemek oyunun tek kuralıdır.

     

    18) 'Kelime türetme' Oyunu: Sınıf 6 kişilik gruplara ayrılır. Öğretmen tarafındanönceden bir konu belirlenmiştir. Örn: sorumluluk, paylaşma, yardımseverlik gibi. Tahta grup sayısı kadar bölünür. Grupların bu konuda belli birsürede mümkün olduğunca çok kelime türetmeleri ve tahtaya yazmaları istenir. Çalışmadan sonra herkesin birbirinden farklı kelimeleri öğreniyor olmalarındaki kazanç ifade edilir.

     

    19) 'Senin için ne yapabiliriz?'oyunu: Sınıf yuvarlak bir şekilde dizilir. Öğretmenherkese "senin için şimdi ve burada yapabileceğimiz bir şey iste ve bizbunu yapalım" der. Sınıfça bu istek yerine getirilir. Öğrenciler; halay çekmek, sarılmak, tokalaşmak, başının okşanması v.b.istekleri yerine getirilir. Bu oyun dönem sonlarında ya da kısa tatillere çıkarken vedalaşmakiçin de kullanılabilinir.

     

    IV- Kendini Tanıma:

     

    20) 'Zıt Kutuplar' Oyunu: Öğrenciler ikişerli olarak eşleşirler. + ve - şeklinde eşleşen grupta bu iki kişi omuzları birbirine değecek şekilde dururlar. Zıtkutuplar birbirini çeker ilkesinden hareketle +'lar nereye giderse - olanlar da onları takip etmek ve bunu yaparken de omuzlarının temasını kaybetmemek zorundadırlar. Daha sonra + ve - olanlar yer değiştirir veoyun aynen tekrarlanır. Yöneten ve yönetilen konumundayken kendilerini nasıl hissettiklerini paylaşarak oyun tamamlanır.

     

    21) 'Ayna'Oyunu: Grup ikişerli olarak eşleştirilir. A ve B şeklinde eşleşen grupta bu iki kişi karşılıklı olarak dururlar. Önce A olanlar çeşitli hareketler yaparlar ve B olanlar bir ayna görüntüsü gibi A'ların hareketlerini aynentekrarlarlar. Daha sonra eşlerden B olanın hareketlerini A olan aynen uygulayacaktır. Daha sonra neler yaşadıklarını paylaşabilirler.

     

    22) 'Heykel'oyunu: Öğrenciler ikişerli olarak ayrılırlar. A ve B şeklinde ayrılanöğrencilerden A olanlar kendilerini rahat bir şekilde B olanların şekillendirmesi için dururlar. B olanlar heykeltraş gibi A olanlara deneyerek çeşitli şekiller verirler. Bir süre sonra eşler yer değiştirir ve A olanlar heykeltraş olurlar. Daha sonra neler yaşadıkları hakkında konuşabilirler.

     

    23) 'Alışveriş Listem'Oyunu: Öğretmen tahtaya bir alışveriş listesi yazar ve öğrencilere bu alışveriş listesindekilerinin tamamını almaya yetmeyecekmiktarda paraları olduğunu söyler. Öğrencilerden bu para ile neleri almaya öncelik vereceklerini, hangilerini almasalar da olacağını belirlemeleri istenir. Daha sonra önceliklerin farklı olabileceğini tartışırlar. Buoyun öncelikleri belirleyerek kendini tanıma amaçlı kullanılabileceği gibi, problem çözme becerisini geliştirmek için de kullanılabilinir.

     

    V- Hedefe Odaklanma Becerisi

    24) Avluda buluşma: Grup geniş, açık bir alanda 3 metre arayla karşılıklı duracak şekilde ikiye ayrılır. Her iki grupta bulunanların da ya, gözleri bantlarla kapatılır ya da, gözlerini kapalı tutmaları istenir.Aynı zamanda, ellerini avuç içleri ilerde kendilerini, bir şeye çarpmaktan koruyacak şekildetutmaları istenir. Öğretmen, herçocuğun kulağına ayrı bir hayvan ismifısıldar. Her iki takımda da, birer çocuğa ortak bir hayvan olma görevi verilir (böylece iki köpek, iki inek, iki koyun, v.b. olur). Çocukların hepsinerol verilmelidir, böylece takımların her birinde, her hayvandan birer tane olur: Takım 1'de bir köpek var ve takım 2'de bir köpek var v.b. Çocuk

    lar, takımları iç içe karıştırmak ya da öne, arkaya veya yan yana hareketetmelerini sağlamak için, kendi etraflarında yavaşça döndürülürler.Dahasonra çocuklardan, yavaşça yürümeleri ve konuşma olmadan diğer hay-

    van çiftini bulmaları istenir (Birinci takımdan olan köpeğin, ikinci takımdan köpeği bulması gerekir).Çıkarmalarına izin verilen tek ses, kendilerine rolü verilen hayvanın sesidir. Eşlerini bulduklarında çocuklardan, gözlerini açmaları ve sessizce eşlerinin yanında durmaları (isterlerse el ele tutuşabilirler) ve grubun geriye kalanlarının bir araya gelişlerini izlemeleri istenir.

     

    25) 'Parazit' Oyunu: Sekz kişiyle oynanır. Oyuncular üç gruba bölünürler. Gruplardan ikisi karşılıklı olarak dizilir. Diğer grup ortada durur. 1. ve 2. grupikişer kişiden ve 3. grup dört kişiden oluşacaktır. 1. grup bir cümle belirler. Diğer kişiler bu cümleden haberdar değildir. Oyun 'Başla' komutuyla başlar. 1. grup bu cümleyi aktarmaya çalışacaktır. Bu arada 2. gruparaya girer; başka şeyler söyler; dikkat dağıtacak şeyler yaparlar. 3. grubun görevi araya giren parazitlere karşın cümleyi doğru olarak anlama

    ya çalışmaktır. Cümle aktarıldıktan sonra yer değiştirirler.

     

    26) 'Hedeflerim' Oyunu: Herkes bir kağıda elinin şeklini çıkarır. Her parmağınagelecekte yapmak istediği bir hedefini yazar. Daha sonrada bu hedeflere nasıl ulaşabilecekleri üzerine ayrı ayrı yazabilirler veya grup olarakntartışabilirler.

     

    VI- Yaratıcılığı Geliştirme:

    27) 'Hikaye tamamlama' oyunu: Öğrencilerin sonunu bilmedikleri bir hikayeyibelli bir yere kadar okuyun ve sonunu onların oluşturmasına izin verin.Her öğrenci istediği şekilde bir son yazabilir veya ortak bir son konusunda anlaşabilirler.

    28) Kelimeler': Öğrencilere rast gele 10-15 kelime verilir ve her öğrencinin bukelimeleri kullanarak kendi başına bir şiir, hikaye ya da anı yazması istenir.

     

    29) Sınıfımızın masalı'oyunu: Sınıf daire şeklinde dizilir. Sınıfın masalı yazılacağı söylenir ve her öğrenci bir kelime söyler. Her öğrencinin sadece birkelime söylemesi tek kuraldır. Her turda her öğrenci bir kelimeyle katkıda bulunur, istenen ve uygun yerde masal tamamlanır.

     

    VII- Duyu Organlarını ve Koordinasyonu Geliştirme

     

    30) 'Ne bu?'oyunu: Daha önceden öğrencilerden evden çeşitli nesneler getirmeleri istenir. Sırayla öğrencilerin gözleri kapatılır ve getirilen nesnelerkarışık olarak verilir. Nesneleri dokunarak tanımaya çalışırlar.

     

    31) 'Yürüyüşe çıkma oyunu: Bu oyun açık alanda oynanır. Öğretmenin komutuyla öğrenciler sırayla önce kızgın kumlarda, sonra kaygan taşlarda,sonra balçık yolda, sonra topuklu ayakkabı ile, sonra ince bir ipin üzerin

    de, sonra sallanan bir köprüde yürüdüklerini düşünürler ve öyle yürürler. Müzik eşliğinde daha etkili kullanılabilir. Müzik durdurulunca öğretmen komut verir.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Cevap Yaz Arama Yap

    Cevap Yaz




    Başarılı

    İşleminiz başarıyla kaydedilmiştir.