İşte Cevaplar
Anaksagoras (499 - 428 BC), İlkçağ Yunan düşünürü ve filozofudur. Onun öğretileri, kozmogoni, doğa filozofisi ve metafizik konularında önemli etkiler yarattı. Anaksagoras'a göre, her şeyin temel maddesi nous (akıl, zeka) idi. O, nous'un evrende yer alan her şeyi oluşturan, düzenleyen ve yöneten bir güç olduğunu ileri sürüyor. Nous, evrende mevcut olan her şeyi yaratan, evreni düzenleyen ve evrenin yasalarını belirleyen bir güç olarak tanımlanıyor. Anaksagoras'a göre, nous, evrende var olan tüm parçacıkları bir araya getirir ve onları düzenler. Bu parçacıklar, her şeyin temel bileşenleri olarak kabul ediliyor.
Anaksagoras, nous'un doğa yasalarının ötesinde bir güç olduğuna inanıyor ve bu nedenle evrende mevcut olan tüm parçacıkların belirli bir amacı olduğunu savunuyor. Anaksagoras, evreni yaratan ve yöneten nous'un insanların da içinde bulunduğu bir parçası olduğuna inanıyor ve bu nedenle insanların da evrendeki bütün varlıklar gibi bir amacı olduğunu savunuyor.
Diğer Cevaplara Gözat
Cevap Yaz Arama Yap
[i.ö. 384 - i.ö. 322]
milattan önce 5. yüzyılda yaşamış olan yunanlı filozof.
elea okulu'nun görüşlerinden etkilenen anaksagoras, parmenides'in ezeli-ebedi ve değişmez varlık ögretisiyle, dış dünyada gözlemlenen çokluk ve değişmenin bir sentezini yapmaya çalismistir. bu amaçla, varlığın temeline, arkhe olarak, ezeli-ebedi, değişmez ve nitelik bakımından aynı olan sonsuz sayıda tohumu (homoiemer) yerleştirmiş ve herşeyi bu tohumların dağılımı ve birleşimiyle açıklamıştır. varlığın temeli, ona göre, başlangıçta herşeyin herşeyde bulunduğu, sonsuz sayıdaki tohumu içeren bir bütündür.
fakat anaksagoras'a göre, madde kendi kendisini hareket ettiremez. maddenin, tohumların hareketi için bir dış güce, hareket ettirici bir nedene ihtiyaç vardır. bu güç, akıl ya da zihin anlamına gelen nous'tur. anaksagoras varlığı açıklamak için, maddi nedenlere ek olarak, fail nedene ve ayrıca final nedene gerek duyulduğunu düşünür. zira ona göre, evrende bir düzen ve uyum vardır. bu düzen ve uyumdan da nous sorumludur. çünkü nous, ilk maddeleri bir amaca göre düzenlemiş, bir amaca göre hareket ettirmiştir.