İşte Cevaplar
Ahenk Unsurları | |
Ölçü | Aruz ölçüsü feilatün / feilatün / feilatün / feilün |
Uyak | "an" tam uyak, "iz" tam uyak, "ım" tam uyak, "an" tam uyak, "ar" tam uyak |
Redif | 2. birim "imla" Redif, "ırım" Redif |
Sese dayalı edebi sanatlar | aliterasyon, asonans |
Yapı Unsurları | |
Nazım birimi | Bent |
Nazım birimi sayısı | 3 |
Uyak şeması | aabb / ccdd / efefgg |
Tema | Hüzün / Karamsarlık |
Nazım Türü | Serbest müstezat |
Mai Deniz şiiri doğa betimlemeleri yaparken insanın iç dünyasını da yansıtan bir şiirdir. Şair kendi ruhsal durumu ile doğanın durumu arasında benzetmeler yapmıştır.
Mai Deniz Şiirinin Teknik Özellikleri
- Servet-i Fünûn dil anlayışıyla yazılmıştır.
- Serbest müstezat nazım şekliyle yazılmıştır.
- Aruz ölçüsüyle yazılmıştır.
- Yabancı sözcük ve tamlamalara yer verilmiştir.
- Tanzimat Dönemi sanatçılarının başlattığı dilde sadeleşme akımı bu şiirde görülmez.
- Şiir, Servet-i Fünun sanatçılarının kullandığı temalara yakın, karamsarlık ve hüzün temaları üzerine kurulmuştur.
Günümüz Türkçesi ile Mai Deniz Şiirinin Yazılışı
Duru durgun... hani akşamki oynaşım, coşku?
Bir çocuk ruhu sanki tüm unutuş,
Bir çocuk ruhu kadar şimdi aydın, lekesiz,
Uyuyor mavi deniz.
Ben bütün bir gece hora tepmiş üzgülerimle
Düşlerimle o darmadağın
Sızlama, kınayıcı,
Karşıdan uykulu güzelliğini seyretmedeyim...
Yok, bulandırmasın karanlık vuran bu bakış,
Tertemiz ruhunu ey mavi deniz;
Ah, ama ne çıkar
Ben bu gözlerle üzünçlü, düşkün,
Sana baktıkça avunur aldanırım;
Mavi bir göz ağlar sanırım iç acısına yüreğimin.
Diğer Cevaplara Gözat
MAİ DENİZ GENEL ÖZELLİKLERİ
MAİ DENİZ , Servet-i Fünûn ile Fecr-i Âti sanatçılarının tema, biçim, ölçü bakımından birbirine yakın olduğunu gösteriyor. “Mai Deniz”, Tevfik Fikret’in parnasizmin etkisiyle yazdığı, doğayı betimlediği bir şiiridir. Şair, denizi canlı bir varlık olarak düşünmüş, kendi ruhsal durumuyla onun hırçın ve sessiz hallerini karşılaştırmıştır. Şair, şiirde sadece deniz betimlemesi yapmamış, ruhsal durumunu da denizle karşılaştırarak ortaya koymuştur. Burada deniz, şairin duygularını anlatmada bir araçtır.
Şiir, Servet-i Fünûn dil anlayışıyla, serbest müstezat nazım şekliyle ve aruz ölçüsüyle yazılmıştır. Fecr-i Âti sanatçılarıda şiirde bu anlayışı devam ettirmiştir. Şiirde yabancı sözcük ve tamlamalar kullanılmıştır. Üzüntülerin coşkunluğu anlamına gelen "cuşiş-i ahzan", mahmur saflığı anlamına gelen "saffet-; rr-;ah-mur", dağınık hayaller anlamına gelen "hayaiaî-i perişan" gibi Servet-i Fünûn’a özgü tamlamlar kullanılmış şiirde. Dolayısıyla Tanzimatçıların başlattığı dilde sadeleşme anlayışı bu şiirde yoktur. Ayrıca şiirde karamsarlık, hüzün temaları kendini hissettiriyor. Bu da Servet-i Fünûn sanatçılarının genel özelliğini yansıtmaktadır.