İşte Cevaplar
Cevap :
Diğer Cevaplara Gözat
Servet-i Fünun ve Tanzimat Edebiyatı Roman ve Hikayelerinin Karşılaştırması:
Tanzimat Roman ve Hikâyesi |
Servet-i Fünun Roman ve Hikâyesi |
"Sanat toplum içindir" anlayisiyla hareket etmisler, roman ve hikâyede genel olarak toplumsal yarari gözetmisler, yanlis Batililasma, batil inançar, kölelik, cariyelik, evlilik gibi sosyal temalari ele almislardir. | "Sanat, sanat içindir" anlayisina bagli olduklar icin roman ve hikâyede toplumsal konulari ele almamislar, yalnizlik, kaçis, bunalim, ask gibi bireysel temalara yönelmislerdir. |
Tanzimatcilar dilin sadelestirilmesi gerektigini düsundükleri icin süslü ve sanatli bir anlatimdan kacinmislar, kisa ve anlasilir cümlelerle konusma diline yaklasmaya calismislardir. | Servet-i Fünuncular roman ve hikâyede oldukça agir ve sa- nath bin dil kullanmis, bu durum da roman ve hikâyelerinin en buyuk kusuru olmustur. Dil Arapça-Farsça sözcükler ve dil kurallariyla yuklüdür. Ancak dönemin yazarlarinin bin kismi bu yanlisi görüp zaman icinde bu dil anlayisini birakmistir. |
Tanzimat Dönemi yazarlar Batinin roman ve hikaye türüyle karsilasan ilk kusaktir. Bu nedenle yarattiklar yerli eserler, birçok eksik ve kusuru barindinr, roman ve hikaye teknigi yö- nünden zayiftir. Ayrica Dogu hikâye tekniginden de tam anla- miyla kopamamislardir. | Servet-i Fünuncular Batil roman ve hikâyeyi köklü bin bicimde tanimis ve sindirmislerdir. Bati edebiyati yolunda en olgun roman ve hikâyeler bu dönemde yazilmistir. Roman ve hikaye teknik yönden kusursuz hâle getirilmistir. |
Roman ve hikâyede mekan, genel olarak Istanbul'dur. Kisiler ise aydin cevrelerden secilmistir. | Servet-i Fünün Dönemi'nde seyahat yasaginin olmasi nedeniyle hikaye ve romanlarda mekan Istanbul olmustur. Kisiler yine aydin ve zengin zümrelerden secilmistir. |
Tanzimat Dönemi yazarlar roman ve hikâyede genel ola- rak romantizm akimindan etkilenmistir. Namik Kemal, Ahmet Mithat Efendi, Semsettin Sami gibi yazarlarin hikâye ve romanlarinda romantik akim bütün özellikleriyle kendini hissettirmistir. Ancak Recaizade Mahmut Ekrem ve Nabizade Nazim gibi sanatcilar realist bin anlayisla eser vermistir. | Servet-i Fünün hikaye ve romanlan genel olarak realist bir anlayisla kaleme alinmistir. Anlatilan olay, yaratilan tip ve karakterlerin günlük yasamda rastlanabilir olmasina dikkat edilmis, yazar mümkün oldugunca olaylar ve kisiler karsisinda yansiz bir tutum sergilemistir. Olay akisina müdahale edilme- mis; yazar, karakterlerini iyi ve kötü yanlanyla bin bütün olarak tanitmistir. Ancak özellikle tip ve karakterlerin seciminde romantik bir yaklasimda bulunduklarinn da söyleyebiliriz. |
Diğer Cevaplara Gözat
Cevap :
TANZİMAT 1. - 2. DÖNEM ve SERVET-İ FÜNUN ŞİİRİ KARŞILAŞTIRMASI:
|
TANZİMAT 1. DÖNEM |
TANZİMAT 2. DÖNEM |
SERVET-İ FÜNUN |
Dönem: | 1860-1876 | 1877-1895 | 1890-1901 |
Sanat Anlayışı | Sanat toplum içindir | Sanat sanat içindir | Sanat sanat içindir |
Dil Anlayışı | Divan siirinin diline göre sade/Sadelestirme amaci var | 1. Doneme oranla daha ağır kapalı bir dil | Tanzimat dönemine oranla cok agır kapalı imgeli Arapça Farsça kelimelerle örülü |
Kafiye Anlayışı | Kafiye göz içindir | Kafiye kulak içindir | Kafiye kulak içindir (zaten tartışma Tanzimat 2. evrede kapandı) |
Ölçü | Aruz/hece denemeden ibaret | Aruz +hece (fazla kullanilmadi) | Aruz |
Tema | Toplumsal temalar (vatan-hürriyet-adalet vs.) | Bireysel temalar ( aşk-kadın-ölüm- yalnızlık metafizik) | Bireysel temalar (aşk-kadın-ölüm- yalnızlık-metafizik) |
Şiire başlık verme | Var | Var | Var |
Nazım Biçimleri | Divan Edebiyati nazim bicimleri | Divan edebiyati nazim bicimleri + Yeni Batili nazim bicimleri denenir. | Divan edebiyati nazim bicimleri + Yeni Batili nazim biçimleri denenir. Daha cok serbest müstezat kullanılmıştır. |
Akımlar | Klasisizm, Romantizm | Romantizm | Parnasizm. Sembolizm |
Mahlas kullanma | Yok | Yok | Yok |
Temsilciler | *Sinasi *Namik Kemal (Vatan Sairi) *Ziva Pasa *Sadullah Pasa | * Abdulhak Hamit Tarhan *Recaizade Mahmut Ekrem | TEVFIK FIKRET CENAP SAHABETTIN MEHMET RAUF HALIT ZIYA USAKLIGÍL SULEYMAN NAZIF HUSEYIN SIRET OZSEVER CELAL SAHIR EROZAN RIZA TEVFIK BOLUKBASI FAIK. ALI OZANSOY ALI EKREM BOLAYIR HUSEYIN SUAT YALCIN |
Önemli ilkler | Siire baslık verme, Noktalama isaretleri, Yeni temalar, ilk şiir çevirileri | İlk pastoral şiir, ilk ölçüsüz şiir, İlk köy şiiri, ilk mensur şiir | İlk mensur şiir örnekleri |