İşte Cevaplar
Tanzimat 1.Dönem ve 2.Dönem Benzerlikleri
- Şiirde her iki dönemde de aruz ölçüsü kullanılmıştır.
- Roman, hikaye, tiyatro, makale, eleştiri türlerinde eserler verilmiştir.
- İki dönemde de Fransız edebiyatı örnek alınmıştır.
- Batı edebiyatındaki edebi akımlardan etkilenilmiştir.
Tanzimat 1.Dönem ve 2.Dönem Farkları
TANZİMAT I.DÖNEM |
TANZİMAT II.DÖNEM |
Sanat toplum içindir |
Sanat sanat içindir |
Dilde sadeleşme istenmiş; ama başarılı olunamamıştır. |
II.Abdülhamit’in siyasi baskılarının etkisiyle dil oldukça ağırlaşmıştır. |
Divan şiiri nazım biçimleri kullanılmıştır; ama içerikte değişiklik yapılmıştır. |
Divan şiiri nazım şekilleri kullanılmakla birlikte bunlar terk edilmeye başlandı. Batılı nazım şekilleri de kullanıldı. |
Hece ölçüsünü savundular; ama aruzu kullandılar. |
Aruz ölçüsünü kullandılar; ama heceyle yazılan şiirler de vardır. |
Makale, eleştiri, roman, hikaye gibi türler ilk kez bu dönemde verilmeye başlandı. |
Bu türlerin daha başarılı örnekleri verilmiştir. |
Klasisizm ve romantizm etkilidir. |
Realizm ve natüralizm etkilidir. |
Edebiyat toplumu eğitmek için bir araç olarak kullanıldı. |
Estetik ve sanat değeri daha yüksek eserler verildi. |
Hak, hukuk, adalet, hürriyet, cariyelik, Doğu-Batı çatışması, yanlış Batılılaşma gibi toplumsal temalar işlenmiştir. |
Şiirin konusu genişletilmiş, bireysel konulara dönülmüştür. |
Tiyatro, halkı eğitmek için bir okul gibi düşünülmüştür. |
Tiyatro eserleri oynanmak için değil okunmak için yazılmıştır. |
Eserler teknik bakımdan kusurludur. |
Teknik bakımdan daha sağlam eserler verilmiştir. |
Diğer Cevaplara Gözat
BİRİNCİ DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI (1860-1876)
- Divan edebiyatının anlaşılamazlığından kutulmak ve Batılı edebiyatını Türk edebiyatına uygulamayı istemişler fakat biçim yönüyle Divan edebiyatından kopamamışlardır.
- Konu olarak; vatan, millet, hak, adalet, özgürlük gibi kavramlar ilk kez bu dönemde kullanılmıştır.
- İlk kez batılı anlamda esereler bu dönemde verilmiştir.
- İlk noktalama işaretleri bu dönemde kullanılmıştır.
- Edebiyattan toplumun bilinçlenmesi amacıyla yararlanılmıştır.
- ''Sanat toplum içindir'' görüşünü savunmuşlardır.
- Dilde sadeleşmeyi savunmuş, fakat bunda başarılı olunamamıştır.
- İlk kez roman, hikaye, tiyatro, gazete, makale, fıkra, eleştiri, anı ve bunun gibi birçok tür bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır.
- Başlıca şairleri: Şinasi, Namık Kemal, Ziya Paşa, Şemsettin Sami, Ahmet Mithat, Ahmet Vefik.
İKİNCİ DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI (1876-1895)
- Bireysellik ön plana çıkmıştır.
- Sanat için sanat, görüşü benimsenmiştir.
- Dil ağırlaşmıştır.
- Siyasi baskıdan dolayı edebiyatçılar fikirlerini hürce savunamamış, eserlerinde kişisel duygularını ve düşüncelerini dile getirilmişlerdir.
- Konu olarak: Kölelik ve cariyelik işlenmiştir.
- Tiyatro metinleri oynanmak için değil okunmak için yazılmıştır.
- Roman ve hikayede realizm ve natüralizm akımları, şiirlerde ise romantizim akımının etkileri görülür.
- Gazetecilik, önemini yitirmiştir.
- Hece ile birlikte aruz kullanılmıştır.
- Divan edebiyatı nazım biçimleri bırakılmıştır.
- Şairler, güzel olan her şeyi şiirin konusu yapmışlardır. Bu yönüyünden dolayı Servet-i Fünun şiirinin alt yapısını oluşturmuştur.
- Roman ve öykü yazmada birinci döneme göre daha başarılı ürünler verilmiştir.
- Bu dönemde ürünler veren Muallim Naci, Dinav edebiyatının tek savunucusudur.
- Başlıca şairleri: Recaizade Mahmut Ekrem, Abdülhak Hamit Tarhan, Sami Paşazade Sezai, Muallim Naci, Nabizade Nazım.
Tanzimat 1. ve 2. Dönem karşılaştırması
1. Dönem
- Tanzimat sanatçıları, Fransız edebiyatını örnek almışlar; klasisizmin ve romantizmin etkisinde kalmışlardır.
- Tanzimat tiyatrosu, sahne dili ve tekniği açısından başarılıdır. Tiyatro, halkı eğitmek için bir okul gibi düşünülmüştür.
- ”Toplum için sanat” anlayışı benimsenmiştir.Sanat, toplumun Batılılaşması için bir araç olarak kullanılmıştır.
- Şiirde yeni konular (yurt, ulus, özgürlük, insan hakları…)işlenmiştir. Biçim bakımından Divan edebiyatına bağlılık sürmüş; gazel, kaside, murabba, terkib-i bend gibi nazım biçimleri kullanılmıştır.
- Eserlerin halkın anlayabileceği sade bir dille yazılması amaçlanmıştır.
- Divan edebiyatının süslü-sanatlı düz yazısı yerine, belli bir düşünceyi iletmeyi amaçlayan yeni bir düzyazı geliştirilmiştir; ilk kez noktalama işareti kullanılmıştır.
2. Dönem
- Tiyatro önemini yitirmiş, sahne dil ve tekniği açısından başarısız eserler yazılmış. Tiyatro eserleri oynanmak için değil okunmak için yazılmıştır.
- Romanda realizmin etkisi görülmüş, ilk realist roman bu dönemde yazılmıştır. Realizm ve natüralizm baskın akımlar olarak göze çarpar.
- Bu dönemde toplum sorunlarından uzaklaşılmış, ‘sanat için sanat’ ilkesi benimsenmiştir.
- Şiirin konusu genişletilmiş, bireysel konulara dönülmüştür. Ayrıca biçimsel yenilikler getirilmiştir. Recaizâde Mahmut Ekrem, özellikle Abdülhak Hamit’in eserlerinde bu açıkça görülmektedir.
- Dilde sadeleşme çabası bırakılmıştır. Dil oldukça ağırlaştırılmıştır.
- Batı edebiyatı türlerinde ürünler verilmiş, sanatçılar daha da ustalaşmıştır.
Cevap Yaz Arama Yap