Nedir.Org
Soru Tara Cevapla Giriş


Cevap Ara?

14.756.348 den fazla soru içinde arama yap.

Sorunu Tarat
Kitaptan resmini çek hemen cevaplansın.

Varlığı idea olarak kabul edenler

Varlığı idea olarak kabul edenler sorusunun cevabı için bana yardımcı olur musunuz?

Bu soruya 1 cevap yazıldı. Cevap İçin Alta Doğru İlerleyin.
    Şikayet Et Bu soruya 0 yorum yazıldı.

    İşte Cevaplar


    fatoş

    • 2022-04-20 04:37:26

    Cevap :

    Platon (MÖ 427-342):

    Görünüş ve gerçeklik arasındaki farkı idealar kuramıyla anlatır. Kuramında ideaları hakiki / gerçek varlık olarak kabul eder.
    Duyularla algılanan görünüşleri ise değişmeyen ideaların / asılların gölgeleri olarak görür. Bu kalem, şu silgi gibi algıladığımız her şey idealar dünyasındaki asıllarından / idelerden pay aldığı ölçüde varlığa kavuşur. Ancak bu varlık kategorisi gölgeler metaforuyla anlatılan oluş ve bozuluşun olduğu aldatıcı bir evrendir.
    Duyularla algılanan görünüşleri ise değişmeyen ideaların / asılların gölgeleri olarak görür. Bu kalem, şu silgi gibi algıladığımız her şey idealar dünyasındaki asıllarından / idelerden pay aldığı ölçüde varlığa kavuşur. Ancak bu varlık kategorisi gölgeler metaforuyla anlatılan oluş ve bozuluşun olduğu aldatıcı bir evrendir.

    Aristoteles (MÖ 384 – 322):

    Aristoteles de varlığı idea olarak kabul eden filozoflar arasında yer alır. Ancak o hocası Platonʼun ideler için söylediği, onların nesnelerin dışında ve kendi âlemlerinde (idealar dünyası) oldukları fikrini reddeder. Aristotelesʼe göre ideler duyularımızla algıladığımız nesnelerin, varlıkların içindedir.

    Aristoteles “salt madde” ile “salt form” arası hareketliliği “madde-form nazariyesi” ile anlatır. Ona göre madde ve formdan oluşan varlıklar gerçek varlıklardır. Formu varlığın oluşma sebebi, maddeyi ise formun kendisinde gerçekleştiği varlık olarak görür.

    Aristoteles bunu heykel örneği ile açıklar. Aristotelesʼe göre heykelin yapılabilmesi için şu dört sebep gerekir:

    1. Heykelin yapıldığı madde için (Bu tahta, tunç, mermer olabilir.) “maddi sebep”
    2. Heykeltıraşın zihnindeki heykel örneği için (form, biçim) “formel sebep”
    3. Heykeltıraşın kullandığı aletler ve bizzat kendisi için “hareket ettirici sebep”
    4. Heykeltıraşın heykeli yapma amacı için de “amaca yönelik sebep”.

    Farabi (870 – 950):

    Farabi, varlığın aşikâr olduğunu, zihinde anlamının bulunduğunu düşünür. Varlığı, idea olarak kabul eder ve varlığı iki şekilde sınıflandırır: Birincisi, var olmadığı düşünülemeyecek olan varlık yani “vâcibʼü-l vücud”, ikincisi ise var olmak için başka varlığa bağımlı olan “mümkünʼü-l vücud” tur. İkinci varlık var ya da yok olabilir özelliğe sahiptir. Birinci varlık (zorunlu varlık) her şeyin kendinden “sudur ettiği (meydana geldiği, olduğu)” varlıktır. Varlığı zorunlu olan Tanrı, var olmak için hiçbir şeye ihtiyaç duymaz ancak mümkünʼü-l vücud yani Tanrı dışındaki varlıklar var olmak için ona ihtiyaç duyarlar. Tanrı, yaratıcı varlık olarak mükemmeldir, birdir, mutlak olandır. Farabiʼye göre evrendeki ve içindeki tüm varlıklar Tanrıʼdan sudur edip varlığa gelirler. Sonra yine ona rücu ederler (aslına dönerler).

    Hegel (1770-1831):

    Hegelʼe göre asıl varlık olan geist (mutlak akıl, mutlak ruh, tin) oluş hâlindedir. Doğa, toplum ve tarih onun tarafından diyalektik oluş sürecinde meydana getirilir. Hegelʼe göre önce kendi kendinde bulunan yalnızca “geist” vardır (tez aşaması). Ancak o kendini açar ve doğada dışa vurur (antitez aşaması). Bu aşamada geist doğada gerçeklik kazanmış fakat kendine yabancılaşmış, özgürlüğünü kaybetmiştir. Üçüncü aşamada ise geist öncelikle insanda ve onu takip eden süreçte aile, toplum ve devlette benliğini bulur, özgürleşir (sentez aşaması). Artık geist, kültür dünyasında kendini ortaya koymuş ve diyalektik olarak gelişimini tamamlamıştır. Bu son aşamada geist, mutlak ruh olarak kendisini din, sanat ve felsefede gerçekleştirir.

    Varlığı idea olarak kabul eden Hegel, gerçek olanın ide olduğunu, her şeyin kendi gerçekliğini ondan aldığını ifade eder. İde, mutlak ve evrensel olan gerçekliktir. Oʼnun taşıdığı zıtlıkların çatışmasıyla diyalektik süreçte (tez – antitez – sentez) varlık oluşa gelir.

    Hegelʼde Diyalektik Oluş Süreci:

    Hegel diyalektik Süreci


    Diğer Cevaplara Gözat
    Zeus1 Takipçi
    Cevap Yaz Arama Yap

    Cevap Yaz




    Başarılı

    İşleminiz başarıyla kaydedilmiştir.