"Zihnim bu şehirden, bu devirden çok uzakta. Tanburi Cemil bey çalıyor eski plakta. Birdenbire mes'udum işitmek hevesiyle Gönlüm dolu İstanbul’un en özlü sesiyle." bu dizelerin türü hangisidir?
Zihnimbu şehirden budevirden çok uzakta tinaburi cemil bey çalıyor plakta birden bire mesudum işitmek hevesiyle gönlüm dolu istan bulun en özlü sözüyle bu dizelerin türü hagisidir sorusunun cevabı için bana yardımcı olur musunuz?
Bu soruya 1 cevap yazıldı. Cevap İçin Alta Doğru İlerleyin.
İşte Cevaplar
Cevap : "Zihnim bu şehirden, bu devirden çok uzakta, Tanburi Cemil Bey çalıyor eski plakta." Bu dizelerdeki altı çizili söz grubunda hangi söz sanatından yararlanılmıştır?
A) Kişileştirme
B) Konuşturma
C) Abartma
D) Ad aktarması
Nazım Birimi: Şiiri oluşturan bölümler ikişer dizeden oluşmuştur. Bu nedeler şiirin nazım birimi beyittir. Şiir altı beyitten oluşmaktadır.
– bestes/idir bu
– ses/idir bu
“idir bu” redif, “es” tam kafiye
İkinci Beyit
– gam/lı
– devam/lı
“lı” redif, “am” tam kafiye
Üçüncü Beyit
– derin/den
– kederin/den
“den” redif, “derin” zengin kafiye (aynı zamanda tunç kafiye)
Dördüncü Beyit
– uzak/ta
– plak/ta
“ta” redif, “ak” tam kafiye
Beşinci Beyit
heves/iyle
ses/iyle
“iyle” redif, “es” tam kafiye
Altıncı Beyit
– karanlık
– artık
redif yok “ık” tam kafiye
İkinci beyitte de benzetmeler devam etmiştir. Bu sesler manastırdaki dualara benzetilmiş, yani “teşbih” sanatı örneklenmiştir.
Dördüncü beyitte “Tanburi Cemil Bey çalıyor eski plakta” ifadesinde hem “mecazımürsel” (ad aktarması) hem de “telmih” sanatı görülür.
“manastır”, “dua”, “erganun” gibi kelimelerin bir arada kullanılması ise tenasüp sanatını örneklemektedir.
Diğer Cevaplara Gözat
A) Kişileştirme
B) Konuşturma
C) Abartma
D) Ad aktarması
İnceleme:
Kar Musikileri, Yahya Kemal Beyatlı’nın Kendi Gök Kubbemiz isimli eserinde yer alan bir şiirdir. Yahya Kemal, bu şiirini 1927’de Varşova’da yazmıştır. Şair, bu şiirinde iki farklı kültürün kendisinde oluşturduğu ruh hâllerinden yola çıkarak ülkesine duyduğu özlemi ve kendi kültürüne duyduğu hayranlığı şiirsel, zengin bir müzikaliteyle ortaya koymuştur.Ahenk Unsurları
Ölçü: Kar Musikileri isimli şiirin ölçüsü aruz ölçüsüdür. Şair, bu şiirde aruzun “Mef û lü / me fâ î lü / me fâ î lü / fe û lün” kalıbını kullanmıştır.Nazım Birimi: Şiiri oluşturan bölümler ikişer dizeden oluşmuştur. Bu nedeler şiirin nazım birimi beyittir. Şiir altı beyitten oluşmaktadır.
Redif Kafiye
Birinci Beyit– bestes/idir bu
– ses/idir bu
“idir bu” redif, “es” tam kafiye
İkinci Beyit
– gam/lı
– devam/lı
“lı” redif, “am” tam kafiye
Üçüncü Beyit
– derin/den
– kederin/den
“den” redif, “derin” zengin kafiye (aynı zamanda tunç kafiye)
Dördüncü Beyit
– uzak/ta
– plak/ta
“ta” redif, “ak” tam kafiye
Beşinci Beyit
heves/iyle
ses/iyle
“iyle” redif, “es” tam kafiye
Altıncı Beyit
– karanlık
– artık
redif yok “ık” tam kafiye
Edebi Sanatlar
Şair birinci beyitte kar seslerini bin yıldan uzun sürecek bir gecenin bestesine benzetmiştir. Bu dizlerde hem “teşbih” hem de “mübalağa” sanatı vardır.İkinci beyitte de benzetmeler devam etmiştir. Bu sesler manastırdaki dualara benzetilmiş, yani “teşbih” sanatı örneklenmiştir.
Dördüncü beyitte “Tanburi Cemil Bey çalıyor eski plakta” ifadesinde hem “mecazımürsel” (ad aktarması) hem de “telmih” sanatı görülür.
“manastır”, “dua”, “erganun” gibi kelimelerin bir arada kullanılması ise tenasüp sanatını örneklemektedir.
Tema ve Konu
“Kar Musikileri”nin teması “özlem”dir. Konusu ise şairin ayrı kaldığı şehrine, İstanbul’a özlem duymasıdır.Diğer Cevaplara Gözat