(Göster / Gizle) Sunum İçeriği: Düz metin (text) olarak..
1. Sayfa
DADAIZM
2. Sayfa
DADAİZMOrtaya çıkışıTetikleyen faktörlerDadaizm'in felsefesiAnti-art, yıkıcı, avangart kavramlarıDada için anlamDadaist örneklerSürrealizmle Dadaizm ilişkisi
3. Sayfa
ORTAYA ÇIKIŞI Dadaizm 1916 ’da Zürich ’te bir grup genç sanatçı tarafından Hugo Ball’ in açtığı Cabaret Voltaire’ de ilan edildi. Cabaret Voltaire sanat galerisi, tiyatro ve sanat salonu olarak kullanıldı. Sözlükten rastgele seçilen bu kelime Fransızca’da tahta at anlamına gelir.
4. Sayfa
Dadaizm bildirisinde bulunan isimlerJean ArpRichard HülsenbeckTristan TzaraMarcel JancoEmmy HenningsJacques Magnifico
5. Sayfa
Cabaret Voltaire Hugo Ball’ın açtığı bir kafeydi.
6. Sayfa
7. Sayfa
Dadaizm'in Ortaya Çıkışını Tetikleyen Faktörler 1914-1918 yılları arasında süren 1. Dünya Savaşı ’nın içinde varlığını sürdüren estetiğe ve düzene bağlı sanat anlayışına karşı çıktı. 1. Dünya savaşı süresince ve sonrasında yenen ve yenik düşen ülkelerde doğan köklü değerler bunalımın sonucudur.
8. Sayfa
Savaşın ve sanatın burjuvanın tekelinde olduğu düşünülürse Dadaizm bu ironiye tepki olarak doğdu diyebiliriz.
9. Sayfa
Dadacı bir makalede ‘‘ burjuvazi ‘kendini temize çıkarmak için sanatı satın alma hakkından mahrum bırakılmalıdır. Sanat tümüyle avamı yansıtmalıdır ve dada avamın yanındadır.’’ Etkisi kısa süren dadaizm bir süre sonra politikleşiyor. Yani aslında bir sanat akımından çok anti-düzen manifestosu diyebiliriz.
10. Sayfa
Dadaizmin FelsefesiHiçbir şeyin sağlam ve sürekli olduğuna inanmayan bir felsefi yapıdan etkilenir.Temeli mantıksızlığa dayanır. Varolan alışılmış sanat anlayışını reddeder.Nihilist bir yaklaşımı da vardır.
11. Sayfa
Dada anti-art, yıkıcı ve avangart bir akımdır.Anti-art: Varolan alışılmış düzene ve estetiğe tepki olarak ortaya çıkmıştır.Yıkıcı: Alışılmış sanat algısını yıkamayı amaçlar.Avangart: Yeni-öncü bir akımdır. Etkisi kısa süren dadaizm sürrealizme öncü olmuştur (temelde).
12. Sayfa
‘Tramvay biletleri, çöplük birikintileri neden sanat eserlerinde kullanılmaz anlamıyorum.’‘Sanatçının her tükürdüğü sanat eseridir.’ Kurt Schwitters
13. Sayfa
Kurt Schwitters
14. Sayfa
Dada için sanat eseri anlam taşımak zorunda değildir. Dadaizm ‘neden, niçin, güzel-çirkin, iyi-kötü nedir’ sorularına yanıt aramaz. Bir çöpte bir sanat eserinin parçası, hatta kendisi bulunabilir.
15. Sayfa
Marcel Ducamp
16. Sayfa
Man Ray
17. Sayfa
Jean Arp
18. Sayfa
Francis Picabia
19. Sayfa
Tristan Tzara
20. Sayfa
Dadaizm ve Sürrealizm İlişkisi
21. Sayfa
Etkisi kısa süren mantıksızlığa dayalı dadaizm yerini hayal gücü ve bilinçaltını kullanarak daha üst bir gerçeklik ortaya koymayı amaçlayan sürrealizme bıraktı.
22. Sayfa
Ortak YönleriHer ikisi de savaşın barbarlığına olan nefretle doğdu.Rastlantılara yer veren teknikler kullandı.Etkinlikleri ile alışılmış değerleri protesto ettiler.Estetik kaygıları yoktu.Hayali nesneler eserlerin ana ögeleriydi.Her ikisi de romantik avangarttır.
23. Sayfa
Farkları Sürrealizmde mekan olgusu vardır, dadaizmde yoktur. Sürrealizm psikolojik bir olaydır. Dada yıkıcı ve negatif bir akımdır.Dadaizm düzeni mantıksızlıkla ve yerer biçimde dışlarken sürrealizm düzenin bilinçaltında yeri olmadığını savunarak eser ortaya koyar.
24. Sayfa
Kaynaklarhttps://tasarimtarihi.wordpress.com/kavrakoglu.comwww.medinart.com
25. Sayfa
Teşekkürler… Feyza Özmen 141020035